Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wszczął postępowania wyjaśniające wobec kolejnych sieci handlowych. Do tej pory prezes UOKiK skontrolował już Auchan i Carrefour. Teraz sprawdzi, czy Żabka, Dino oraz Transgourmet (właściciel Selgros Cash&Carry) nie wykorzystują przewagi kontraktowej wobec swoich dostawców.
Zastrzeżenia prezesa UOKiK budzą niektóre opłaty pobierane od kontrahentów przez Żabka Polska, Dino Polska oraz Transgourmet Polska – właściciela sieci Selgors Cash & Carry.
Branża handlowa pod lupą UOKiK
Prezes UOKiK prowadzi obecnie badanie rynku, w którym sprawdza m.in. czy warunki usług świadczonych przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych mogą stanowić przejaw nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej.
Sprawdzane usługi polegają na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń związanych ze sprzedażą towarów, np. z zakresu marketingu czy logistyki. Sieć pobiera w zamian za nie różnego rodzaju opłaty okołosprzedażowe.
- Przeczytaj też: UOKiK wszczął postępowanie w sprawie Carrefour i Auchan
Pierwsze postępowania wyjaśniające oparte na ustaleniach tego badania dotyczyły spółek Carrefour i Auchan Polska. W kolejnych Prezes UOKiK sprawdzi praktyki Żabka Polska, Dino Polska i Transgourmet Polska (właściciel sieci Selgros Cash & Carry).
Dino i Selgros pobierają nieuzasadnione opłaty od dostawców?
Dino Polska i Transgourmet Polska pobierają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłaty za transport produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów. Centralny system dystrybucji towarów jest jednak nieodłączną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny one ponosić we własnym zakresie.
Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów. Ponadto zakres niektórych usług świadczonych przez trzy spółki na rzecz dostawców może być określany w niejasny sposób.
Sieciom handlowym mogą grozić olbrzymie kary
Postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Jeśli w ich trakcie potwierdzi się, że sprawdzane praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty przedsiębiorcom.
Organizatorom sieci handlowych może wówczas grozić kara w wysokości do 3% rocznego obrotu. Za podobne praktyki Prezes Urzędu nałożył w listopadzie 2021 r. karę 76 mln zł na spółkę Eurocash.
- Przeczytaj więcej na ten temat: Ponad 76 mln zł kary dla Eurocash za wykorzystywanie przewagi kontraktowej).
Ponadto UOKiK przygotowuje raport dotyczący opłat za usługi świadczone przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych.