Biedronka podpisała umowę z firmą Grow Energy, na podstawie której do końca 2025 roku 2 tysiące sklepów sieci zostanie wyposażone w efektywne instalacje fotowoltaiczne. Dzięki tej inwestycji sieć ograniczy wykorzystanie energii ze źródeł konwencjonalnych.
Fotowoltaika w sklepach Biedronka
Dzięki instalacjom fotowoltaicznym zużycie "czarnej energii" w sieci Biedronka spadnie o około 15% rocznie dla każdego sklepu objętego projektem. Umowa z firmą Grow Energy została podpisana na okres 15 lat. W tym czasie będzie ona odpowiedzialna za zarządzanie instalacjami oraz ich serwis. Zieloną energią solarną będą zasilane placówki Biedronki, w których większość zapotrzebowania energetycznego ogniskuje się na:
- oświetleniu
- meblach chłodniczych
- klimatyzacji
- wypieku pieczywa.
Do końca roku przy sklepach Biedronka powstanie 500 kompletnych instalacji
Średnio przy każdym sklepie zostanie zamontowane 110 paneli. Mikroinstalacje fotowoltaiczne do 50 kWp (kilo watt peak) będą montowane na dachach. Do końca br. zostanie zamontowane przynajmniej 500 kompletnych instalacji.
Biedronka zmniejsza emisję CO2
To kolejna proekologiczna inicjatywa sieci Biedronka realizowana zgodnie ze strategią ochrony środowiska. Od 2017 roku Biedronka obniżyła emisję CO2 o blisko 45% w zakresie 1 i 2 protokołu GHG w ramach swojej kompleksowej działalności[1]. Było to możliwe przede wszystkim dzięki modernizacjom istniejących placówek. W latach 2018-2021 Biedronka zmodernizowała aż 1083 sklepy. Rekordowy pod tym względem był 2021 rok – wyremontowano aż 334 placówki, w pandemicznym 2020 r. było to 267 sklepów.
- Przeczytaj też: Wyłącznie zielona energia we wszystkich placówkach Kaufland
We wszystkich nowych i odnawianych sklepach montowane są bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany. Systemy BMS pozwalają na inteligentne zarządzanie urządzeniami technicznymi, harmonogramowanie ich czasu pracy w zależności od dni i godzin otwarcia oraz analizę zużycia mediów. Średnie zużycie energii w sklepach po remoncie spadło o minimum 15%.
[1] Szczegóły protokołu GHG: W kontekście Biedronki, ramach zakresu 1 obejmujących emisje bezpośrednie są to działania dotyczące: zużycia paliw, w tym tych dla floty (olej napędowy, benzyna) oraz czynników chłodniczych (w sklepach i w naczepach). Zakres 2 obejmuje tzw. pośrednie emisje gazów cieplarnianych, które mogą pochodzić przede wszystkim z zakupionej energii elektrycznej, pary, ciepła i chłodu. Zakres 3 obejmuje inne pośrednie emisje powstałe w całym łańcuchu wartości przedsiębiorstwa, np. w wyniku wytworzenia surowców, zagospodarowania odpadów, transportu surowców oraz produktów, podróży służbowych pracowników, czy korzystania z produktów przez użytkowników końcowych.
Fot. mat. prasowe