Dlaczego niektóre sklepy internetowe świecą pustkami? Tegoroczny raport State of Ecommerce australijskiej firmy BigCommerce, dostawcy oprogramowania dla e-sklepów pokazuje, że wiele działań sklepów internetowych nie przekłada się na zainteresowanie konsumentów, a niektóre wręcz je zmniejszają. Co drażni klientów i wpływa na rezygnację z zakupów? Dlaczego również negatywne recenzje pozytywnie wpływają na wiarygodność?
Dlaczego e-konsumenci porzucają koszyk zakupowy?
Według BigCommerce do porzucenia koszyka najczęściej skłaniają zbyt wysokie koszty przesyłki. Dopiero na drugim miejscu są obawy co do jakości kupowanych produktów.
Dla połowy konsumentów nie do przyjęcia są też zbyt wolna lub źle zaprojektowana strona i nachalne maile po rejestracji. Inne ważne powody to niejasny proces zwrotów i wątpliwości co do bezpieczeństwa strony. Zwracamy uwagę także na czas wysyłki, ale tylko co druga osoba jest gotowa dopłacić do szybszej dostawy.
E-maile zdominowały skuteczną komunikację z klientem
Aby odzyskać klientów anulujących zamówienia, sprzedawcy wysyłają powiadomienia o porzuconym koszyku. Dostawało je 90% ankietowanych, ale tylko 16% dało się przekonać do dokończenia zakupów. W co piątym mailu sprzedawcy obiecywali zniżki, dzięki czemu odsetek osób finalizujących zakupy rósł dwukrotnie.
Mailowo klienci otrzymują nie tylko powiadomienia z sugestią dokończenia zakupów, ale też informacje o ofercie. To najbardziej lubiana przez kupujących forma otrzymywania informacji o produktach. Wskazała tak blisko połowa ankietowanych, podczas gdy SMS-y wybrało 28%.
Swój ostatni zakup, właśnie w wyniku otrzymania poczty elektronicznej, wykonało aż 42% badanych. Do udostępnienia adresu dla celów marketingowych najbardziej motywują zniżki i szybki dostęp do nowych ofert. Wielu użytkowników robi to po prostu z sympatii do marki.
Spada zaufanie do internetowych recenzji
Z roku na rok rośnie liczba osób w ogóle niesprawdzających opinii o produkcie przed zakupem. W 2020 r. robił tak co piąty konsument, obecnie tylko niemal co trzeci. 16% dokonywało zakupów po przejrzeniu pięciu recenzji, a 14% sprawdziło ich ponad dziesięć.
Czytając recenzje, użytkownicy zwracali uwagę na to, czy zawierają zróżnicowane opinie i dużo informacji na temat produktu (wskazało tak po 65% osób). Ponad połowa ankietowanych kupowała tylko, jeśli produkt otrzymał oceny powyżej cztery na pięć gwiazdek. 39% respondentów sprawdza, czy produkt ma dużo ocen. Zaledwie 17% osób szukało produktów z wyłącznie pozytywnymi recenzjami. 40% kupujących dostawało emaile z prośbą o recenzję produktów, zaś 59% deklarowało, że ją wystawi.
Budowa relacji lepsza od nachalnych reklam
W zestawieniu Big Commerce wskazano, że jedną ze skuteczniejszych metod zdobycia klientów są programy lojalnościowe – 65% osób deklaruje, że mają na nie wpływ. W badanym okresie aż 69% ankietowanych brało udział w takich programach.
Wśród najbardziej lubianych form nagradzania lojalności są:
- darmowa dostawa (77%),
- zdobywanie punktów wymienianych na nagrody (60%),
- zniżki (57%).
Znacznie gorzej działają na klientów reklamy typu pop-up, pokazujące ile osób kupiło dany produkt. Natrafił na nie prawie każdy, jednak zdaniem większości, nie mają one wpływu na decyzje zakupowe.
Zakupy kartą coraz bardziej popularne
W porównaniu do 2020 r. klienci chętniej robią zakupy przy użyciu kart kredytowych (wzrost z 26% do 35%) i odchodzą od PayPala (spadek z 40 do 22%). O 3% rocznie rósł udział wykorzystania kart debetowych (z 17% w 2020 r. do 23% teraz).
W mijającym półroczu co trzeci badany skorzystał z rozwiązania "kup teraz, zapłać później" – to nieco mniej niż w 2021 r. 13% osób używających tej opcji spóźniało się ze spłatą (spadek o 3% r/r). Badani deklarowali, że to dobra alternatywa do zakupów na raty.
Fot. StockAdobe(wutzkoh)