Stacje paliw nową konkurencją sklepów? Sprzyja temu zakaz handlu

Stacje paliw nową konkurencją sklepów? Sprzyja temu zakaz handlu

Obroty w tradycyjnych sklepach spadają z roku na rok. W tym samym czasie umacnia się pozycja stacji paliw. Obroty w przypadku tych sklepów rosną i prognozuje się, że w 2022 roku nadal będą rosły. 

Liczba stacji paliw w Polsce w 2021 roku wyniosło ok. 7,8 tys. W porównaniu do sieci handlu tradycyjnego jest to niewielka liczba – jednak sektor ten w ostatnim czasie umacnia swoją pozycję. Z pewnością pomocne są w tym niedziele niehandlowe. 

Obroty sklepów tradycyjnych coraz niższe

W 2022 roku prognozuje się, że obroty sklepów działających w tradycyjnym handlu spadją do 24,3 mld zł. To o ponad 12 mld mniej niż wyniosły w 2019 roku – wynika z danych Euromonitor International, na które powołuje się Rzeczpospolita. Na przestrzeni ostatnich lat obserwowany jest stały trend – z roku na rok spadają obrotu sklepów tradycyjnych.

W tym samym czasie zauważalne jest umacnianie się pozycji sklepów na stacjach paliw. O ile w 2020 roku odnotowano niwielki spadek w obrotach tych placówek (do poziomu 11,8 mld zł), to od tego czasu wskaźnik ten rośnie. Według prognoz w 2022 roku ma osiągnąć 12,4 mld zł.

Tym samym, sklepy na stacjach paliw wygenerowały już około połowy obrotów placówek tradycyjnych. Przypomnijmy, że mówimy o blisko 8 tys. stacjach paliw i około 50 tys. tradycyjnych sklepów. Różnica w skali jest spora – z kolei różnica w obrotach, już nie taka duża.

Zakaz handlu w niedziele

Do rozwoju sprzedaży produktów pozapaliwowych na stacjach paliw przyłożył się niedzielny zakaz handlu. Przypomnijmy, że podczas 12 miesięcy 2022 roku konsumenci będą mogli zrobić niedzielne zakupy we wszystkich sklepach tylko 7 razy.

Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego, cytowany przez Rzeczpospolitą przyznaje, że zakaz handlu postawił stacje paliw w zdecydowanie lepszej pozycji w stosunku do konkurencji. 

Choć stacji paliw jest mniej niż 7 tys., to sklepy przy nich generują już ponad 12 mld zł obrotów. Walka o klientów będzie się zaostrzać, zwłaszcza z kurczącym się sektorem handlu tradycyjnego. "(...) teraz w przypadku produktów spożywczych mogą odbierać klientów, zwłaszcza niewielkim, tradycyjnym sklepom w okolicy" – dodaje.

Sieci handlowe szukają miejsca dla siebie

O sukcesie i dalszych perspektywach sklepów zlokalizowanych na stacjach paliw doskonale wiedzą sieci handlowe. Format convenience na stacjach paliw rozwija już SPAR. Sklepy SPAR Express zlokalizowane na stacjach paliw AVIA oferują nie tylko świeże pieczywo i wypieki, ale także kosmetyki czy karmę dla zwierząt. 

Z kolei na stacjach bp swój format sklepów rozwija Auchan. W placówkach tych znajduje się ponad 1,4 tys. produktów. Wśród nich obecną są także produkty marek własnych Auchan.


Fot. StockAdobe(PixieMe)

Reklama