Nadchodzi szczyt sezonu lodowego. Kategoria ta to nie tylko doskonały sposób, żeby ochłodzić się w upalny dzień, ale też pyszna propozycja na deser czy słodką przekąskę. Wybór wariantów z roku na rok jest coraz większy – na patyku, w kubku, w dużym, familijnym opakowaniu i w formie rolady. Co wybierają Polacy?
Jaki będzie sezon lodowy 2022? Odpowiedź na to pytanie z pewnością przyniesie pogoda, ponieważ to od niej w głównej mierze zależy sprzedaż tej kategorii. W 2021 roku sezon wystartował nieco szybciej niż rok wcześniej, co spowodowane było łagodniejszymi restrykcjami związanymi z pandemią.
Dodatkowo już na samym początku sezonu na rynku pojawiły się dobrze rotujące nowości, a odnotowywane wyższe temperatury przez większość okresu letniego w 2021 w porównaniu do 2020, przyczyniły się do wzrostu sprzedaży całej kategorii lodów impulsowych. Czy rok 2022 przyniesie kolejne wzrosty? Producenci z pewnością się na nie szykują.
Sezon letni to kluczowy czas dla lodów
Każdego roku zainteresowanie lodami wzrasta w czasie wiosenno-letnim. Choć szczytowe miesiące w sprzedaży tej kategorii przypadają na okres od czerwca do sierpnia, to sezon lodowy rozpoczyna się tak naprawdę już od kwietnia. Jak informuje Artur Sobierajczyk, Insight Analyst w NielsenIQ, od kwietnia do września odbywa się ponad 80% sprzedaży lodów w Polsce.
Które warianty wygrywają w lokalnych sklepach? Według danych instytutu CMR, w sklepach małoformatowych zdecydowaną przewagę budują lody impulsowe. Stanowią one niemal 3/4 udziałów wartościowych w sprzedaży – informuje Ilona Mazurek, analityk danych CMR.
Wybory Polaków
Co roku, w szczycie sezonu obserwuje się wzrost dostępności lodów, a także szerokości asortymentu. W szczycie sezonu przeciętny sklep małoformatowy ma w ofercie ponad 60 różnych wariantów lodów, z czego najbogatsza jest oferta lodów impulsowych, zwłaszcza wariantów na patyku, których to najczęściej szukają Polacy.
Po zakup lodów impulsowych – do mniejszych sklepów
Konsumenci po lody impulsowe najczęściej sięgają w sklepach małoformatowych – kanał ten odpowiada za niemal 70% wartości sprzedaży kategorii. Dyskonty generują nieco ponad 1/5 wartości sprzedaży, podczas gdy udział super – i hipermarketów jest znacznie niższy.
- Przeczytaj też: TOP 3 trendy lodowe na 2022 rok
W przypadku lodów familijnych sytuacja kształtuje się na korzyść dyskontów, które generują niemal połowę wartości sprzedaży kategorii, natomiast sklepy małego formatu są nadal ważnym kanałem dystrybucji – odpowiadają za około 1/3 sprzedaży.
Na wyciągnięcie ręki
Lody impulsowe to jedna z wielu kategorii, dla których w ostatnich latach obserwujemy wyraźnie widoczny trend wzrostu cen. Podczas kiedy jeszcze w 2019 r. niemal połowa sprzedaży generowana była przez produkty w cenie do 2 zł, w ostatnim sezonie było to już tylko ¼ sprzedaży, a jednocześnie coraz częściej spotykamy się z wysokimi cenami, nawet powyżej 5 zł za opakowanie[1].
- To też może Cię zainteresować: Colian wprowadza trzy innowacyjne warianty lodów Oranżada Hellena
Wśród lodów impulsowych widać znaczne umocnienie się wariantów na patyku – tego typu produkty zyskały aż 4,3 p.p. uzyskując tym samym sprzedaż na poziomie 2/3 rynku (2021 vs 2020). Straciły natomiast rożki (-2,6 p.p.) odpowiadające za 20% sprzedaży, lody w kubeczkach (-0,9 p.p.), a także kanapki lodowe (-0,2 p.p.)[2].
Duże opakowanie czy dużo przyjemności?
Format familijny zyskał na znaczeniu w czasie pandemii, jednak powrót do wiosennych i letnich spacerów oraz spędzania czasu na łonie natury przywrócił świetność lodom impulsowym. Na rynku widoczne jest również zwrócenie się konsumentów w kierunku produktów premium, a więc ważniejsza jest obecnie jakość, a nie ilość.
Nic więc dziwnego, że nawet formaty familijne zaczęły się zmniejszać – na sklepowych półkach można znaleźć coraz więcej opakowań 500 ml. Dzięki mniejszym pojemnościom można spróbować większej ilości smaków i tekstur, na co stawiają współcześni smakosze lodowych deserów. Trend multisensoryczności prężnie się rozwija, a producenci poszukują coraz to nowszych i ciekawszych kompozycji składników. Można zauważyć również rozwój kategorii lodów wegańskich.
Upalne dni bez lodów nie są pełne. Interesujące smaki, zaskakujące połączenia, nowe formaty – tego właśnie szuka współczesny konsument, a sezon 2022 już przynosi kolejny powiew świeżości w kategorii.
Fot. StockAdobe(Iryna Melnyk)
[1] CMR
[2] NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami (Food), okresy skumulowane: czerwiec 2021 – sierpień 2021 względem okresu czerwiec 2020 – sierpień 2020, sprzedaż w PLN i udziały wartościowe, kategoria: lody