Wina aromatyzowane i owocowe z dwucyfrowym wzrostem wolumenu

Wina aromatyzowane i&nbspowocowe z&nbspdwucyfrowym wzrostem wolumenu

Wina owocowe były pierwszymi tego typu trunkami na ziemiach polskich, jako że w naszym kraju nie było winogron, które do produkcji wykorzystywali Włosi, Francuzi czy Hiszpanie. Nic więc dziwnego, że obok tradycyjnej polskiej wódki w naszych korzeniach zapisane są również wina z owoców, miody pitne oraz cydr.

Choć obecnie wina gronowe odpowiadają za 80% wydatków na tego typu trunki, to wina owocowe zyskują na popularności i obecnie stanowią 10% rynku. Podobny udział mają wina wzmacniane i aromatyzowane*. Jako Polska, jesteśmy jednym z największych w Unii Europejskiej producentem między innymi jabłek, truskawek, czarnych porzeczek i wiśni**.

Choć przez długi czas wina owocowe uważane były za trunki tanie i niekoniecznie wysokiej jakości, obecnie producenci zrywają z nieprzychylnym wizerunkiem i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, którzy coraz częściej poszukują na półkach zaskakujących smaków. Z danych Nielsena wynika, że w 2021 segment win z owoców premium osiągnął wartość 25 mln złotych, co wskazuje na wzrost względem roku poprzedniego o 21%**.

Rocznie na Roztoczu zbierane jest aż 46% całej krajowej produkcji porzeczek, 40% agrestu i 78% malin. W poprzednim roku zbiory przyniosły owoce doskonale nadające się do produkcji lekkich win. Ogromny potencjał czerwonej i czarnej porzeczki ujawnił się, gdy w Winiarni poprowadzono je w kierunku wina o delikatnym i przyjemnie orzeźwiającym smaku. Efektem naszej pracy jest nowa linia trzech win o niższej zawartości alkoholu, aromatycznych i przyjemnie "słodko-kwaśnych"**.

Artur Dubaj, winemaker, główny technolog AMBRA

Według danych NielsenIQ, wina owocowe i aromatyzowane były jedną z trzech kategorii cechujących się najwyższym wzrostem wolumenowym r/r – odnotowano wynik na poziomie +18,7% (2021 r. vs 2020 r.). Nieco wyżej uplasował się rum (+18,9%), a niżej – gin (+11,6%).

Wśród win, wina aromatyzowane i owocowe rozwijają się dynamiczniej niż wina stołowe czy deserowe. Jedynie segment win musujących odnotował wyższą dynamikę wzrostu wartości sprzedaży niż wina aromatyzowane i owocowe***.

Anna Anasik, Senior Client Consultant w NielsenIQ

Fot. StockAdobe(smspsy)

* https://www.farmer.pl/produkcja-roslinna/inne-uprawy/polacy-znowu-chetnie-kupuja-wina-owocowe,111552.html
** https://spirits.com.pl/winnice-roztocza/
*** NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami (Food), okresy skumulowane: luty 2021 – styczeń 2022 względem okresu luty 2020 – styczeń 2021, Fakty: sprzedaż i udziały wartościowe w PLN; kategorie: Piwo, Wódka, Wino, Whisky, Gin.