Rynek piwa kurczy się. Czy warianty smakowe i bezalkoholowe odwrócą trend?

Rynek piwa kurczy się. Czy&nbspwarianty smakowe i&nbspbezalkoholowe odwrócą trend?

Piwa smakowe to dynamicznie rozwijająca się kategoria od kilku ładnych lat. Polacy na sklepowych półkach poszukują nowych aromatycznych połączeń i zaskakujących propozycji. Nic więc dziwnego, że z roku na rok producenci coraz bardziej rozszerzają swoje smakowe oferty i prześcigają się pomysłami.

Według danych zebranych przez ABR SESTA i SYNO Polska, spośród piw alkoholowych, Polacy najchętniej sięgają po warianty jasne (27% wskazań), jednak smakowe propozycje znajdują się na drugim miejscu zestawienia z wynikiem 22%

Nieco ponad 14% wartości sprzedaży piwa, największej kategorii w koszyku alkoholowym w Polsce, stanowią piwa smakowe. Podczas gdy w ostatnim czasie kategoria piwa odnotowuje spadki sprzedaży, to segment piw smakowych dynamicznie się rozwija. W okresie luty 2021-styczeń 2022 piwa smakowe odnotowały 11% wzrost wartości sprzedaży, przy 1% spadku sprzedaży całej kategorii piwa[1].

Anna Anasik, Senior Client Consultant w NielsenIQ

To był trudny rok

Czy wpływ na taką sytuację miała pandemia COVID-19? Zdaniem  Bartłomieja Morzyckiego, dyrektora generalnego Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, 2021 rok był trudnym czasem dla browarników, co pokazują również dane. Podatek akcyzowy, inflacja i COVID-19 najbardziej spośród rynku alkoholowego dotknęły właśnie kategorię piwa. 

Obecna sytuacja geopolityczna, tląca się nadal pandemia, rosnące koszty oraz perspektywa dalszych wzrostów akcyzy (o 5% rocznie do 2027 roku) nie napawają optymizmem, ale liczymy, że w 2022 roku uda nam się powstrzymać dalsze kurczenie się rynku piwa w Polsce.

Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie

Smakowe warianty i piwa bezalkoholowe ratunkiem dla kategorii?

Jak komentuje Bartłomiej Morzycki, także sami browarnicy będą pracować nad podtrzymaniem pozytywnych trendów. Jak zaznacza, mimo kolejnego spadku alkoholowych lagerów, sprzedaż alkoholowych smakowych lagerów wzrosła o 7,9%, a alkoholowych specjalności o 2,1% w ujęciu wartościowym.

Rośnie także sgment piw bezalkoholowych. Dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie zauważa, że wzrostowi całej kategorii o ponad 150 mln zł, towarzyszył sukces bezalkoholowych smakowych lagerów, których sprzedaż wolumenowa osiągnęła 85,1 mln l, w porównaniu do 79,8 mln l w 2020 r.

To oczywiście daje browarom impuls do dalszego rozwijania tych segmentów i oferowania konsumentom nowych, ciekawych smaków. Mamy też nadzieję na podtrzymanie w tym roku trendu, który określamy premiumizacją rynku piwa.

Bartłomiej Morzycki

Nadal widoczna premiumizacja

Bartłomiej Morzycki zwraca także uwagę na to, że polscy piwosze, nawet w trudnych czasach, chętniej sięgają po piwa z wyższej półki. A świadczy o tym wzrost segmentu top i ultra premium o 20,7% w 2021 roku, przy jednoczesnym spadku wszystkich pozostałych: economy, mainstream i premium. 

Pijemy mniej, ale lepiej, w piwie poszukujemy doznań smakowych, a nie procentów, co potwierdza spadek sprzedaży piw mocnych o 5,2% względem 2020 i przewidujemy, że to się nie zmieni.

Bartłomiej Morzycki

Fot. stock.adobe.com/Parilov

[1] NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami (Food), okresy skumulowane: luty 2021 – styczeń 2022 względem okresu luty 2020 – styczeń 2021, Fakty: sprzedaż i udziały wartościowe w PLN; kategorie: Piwo, Wódka, Wino, Whisky, Gin.

Reklama