Polacy wrócili do centrów handlowych. Żywność napędza obroty [DANE PRCH]

Polacy wrócili do centrów handlowych. Żywność napędza obroty [DANE PRCH]

Odwiedzalność centrów handlowych w marcu br. wraca do poziomów z 2019 roku, czyli okresu przed pandemią – podaje Polska Rada Centrów Handlowych. Podobnie wygląda sytuacja z obrotami, które w lutym tego roku były niższe jedynie o 5% względem analogicznego miesiąca 2019 roku. Wzrost sprzedaży w centrach handlowych napędza m.in. żywność, której obroty względem lutego 2019 roku wzrosły o ponad 45%.

Polscy konsumenci nadal są ostrożni

Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) na temat obrotów w centrach handlowych, analizowanych w oparciu o Turnover Index, wynika, że w lutym 2022 r. były one o 5% niższe niż dwa lata wcześniej. Są to wyniki raportowane wynajmującym bezpośrednio przez najemców, zawsze po zamknięciu danego miesiąca i weryfikowane przez PwC, stąd miesięczne opóźnienie w ich publikacji w stosunku do danych nt. odwiedzalności.

Przyczyn niższych, lutowych obrotów można wymienić kilka. Klienci kupują ostrożniej i częściej sięgają po produkty pierwszej potrzeby, o czym świadczy duży wzrost obrotów w kategorii żywność. Nałożyły się na to efekt szoku spowodowanego gwałtownie rosnącą inflacją i wzrostu kosztów życia.

Dodatkowo podwyżki cen mediów, nowe przepisy podatkowe, które zmniejszyły pensje Polaków oraz wyższe raty kredytów spowodowały ograniczenie konsumpcji części produktów i odroczenie decyzji zakupowych na późniejszy okres.

Odwiedzalność galerii po zniesieniu obostrzeń

Po zniesieniu obostrzeń, w tym limitów osób w sklepach, Polacy chętnie wrócili do zakupów stacjonarnych w marcy 2022 roku. W tym miesiącu odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu wyniosła 99,7% w porównaniu do marca 2019 roku – wskazują dane PRCH.

Jak wyjaśnia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający PRCH, wyniki odwiedzalności prezentowane są w oparciu o Footfall Density Index. "To reprezentatywne dane pochodzące z systemów kamer liczących klientów z dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce. Gromadzi i analizuje je globalna firma audytorska PwC" – wyjaśnia. 


Fot. AdobeStock(.shock)

Reklama