Sprzedaż żywności w centrach handlowych. Wyniki lepsze niż przed pandemią

Sprzedaż żywności w centrach handlowych. Wyniki lepsze niż przed pandemią

Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała dane odwiedzalności galerii handlowych na początku 2022 roku. W porównaniu do przedpandemicznego 2019 roku odnotowano zarówno spadek odwiedzialności, jak i obrotów. Wyjątkiem jest branża żywnościowa. Firmy z tej kategorii wypracowały w lutym obroty na poziomie ponad 125% względem lutego 2019 roku.

Początek roku ze spadkami odzwiedzalności

Wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych w lutym 2022 roku wyniósł 89% w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2019 roku – informuje Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Z kolei RCH Turnover Index (wskaźnik obrotów w centrach handlowych) był w styczniu br. o 12,4% niższy w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 roku.

Jak wyjaśnia PRCH, odnotowane na początku bieżącego roku wyniki są przełamaniem dotychczasowego trendu systematycznie rosnących (od maja 2021 roku) obrotów. A te w minionych miesiącach sięgały nawet 102% wartości sprzed pandemii. "Obroty w centrach handlowych w okresie od maja do grudnia 2021 roku były jedynie o 0,75% niższe niż w 2019 roku i stanowiły 130% obrotów z tego samego okresu w 2020 roku" – wylicza PRCH.

Niższa odwiedzalność i obroty w centrach handlowych na początku bieżącego roku są konsekwencją omikronowej fali pandemii, która w styczniu i lutym zatrzymała setki tysięcy Polaków w domu. Nie bez znaczenia pozostaje także sytuacja gospodarcza Polski, która wpływa na nastroje konsumenckie.

Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych

Najmniejsze spadki notują największe obiekty

Analiza pod kątem wielkości obiektów handlowych wykazała, że najmniejszy (o 6,6%) spadek obrotów w stosunku do 2019 roku zaobserwowano w kategorii dużych centrów handlowych (o powierzchni 40-60 tys. mkw. GLA). Największą (19,6%) różnicę w porównaniu do okresu sprzed rozpoczęcia pandemii odnotowano w obiektach o średniej wielkości (o powierzchni 20-40 tys. mkw. GLA).

Żywność ze wzrostami obrotów

Nie wszystkie branże odnotowały negatywne skutki styczniowo-lutowej pandemicznej fali. Najlepiej poradziły sobie firmy z kategorii Żywność, które wypracowały obroty na poziomie 125,8% wyników ze stycznia 2019 roku.

Jak komentuje Krzysztof Poznański, dyrektor generalny PRCH, konsumenci dotknięci inflacją i rosnącymi stopami procentowymi ograniczyli w pierwszych miesiącac roku wydatki na zakupy. Wzrost obrotów u najemców sprzedających żywność wynika z kolei z tego, że w pierwszej kolejności kupujący zaspokojają podstaswowe potrzeby.


Fot. stock.adobe.com/luengo_ua

Reklama