Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała dane odwiedzalności galerii handlowych na początku 2022 roku. W porównaniu do przedpandemicznego 2019 roku odnotowano zarówno spadek odwiedzialności, jak i obrotów. Wyjątkiem jest branża żywnościowa. Firmy z tej kategorii wypracowały w lutym obroty na poziomie ponad 125% względem lutego 2019 roku.
Początek roku ze spadkami odzwiedzalności
Wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych w lutym 2022 roku wyniósł 89% w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2019 roku – informuje Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Z kolei RCH Turnover Index (wskaźnik obrotów w centrach handlowych) był w styczniu br. o 12,4% niższy w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 roku.
Jak wyjaśnia PRCH, odnotowane na początku bieżącego roku wyniki są przełamaniem dotychczasowego trendu systematycznie rosnących (od maja 2021 roku) obrotów. A te w minionych miesiącach sięgały nawet 102% wartości sprzed pandemii. "Obroty w centrach handlowych w okresie od maja do grudnia 2021 roku były jedynie o 0,75% niższe niż w 2019 roku i stanowiły 130% obrotów z tego samego okresu w 2020 roku" – wylicza PRCH.
Najmniejsze spadki notują największe obiekty
Analiza pod kątem wielkości obiektów handlowych wykazała, że najmniejszy (o 6,6%) spadek obrotów w stosunku do 2019 roku zaobserwowano w kategorii dużych centrów handlowych (o powierzchni 40-60 tys. mkw. GLA). Największą (19,6%) różnicę w porównaniu do okresu sprzed rozpoczęcia pandemii odnotowano w obiektach o średniej wielkości (o powierzchni 20-40 tys. mkw. GLA).
Żywność ze wzrostami obrotów
Nie wszystkie branże odnotowały negatywne skutki styczniowo-lutowej pandemicznej fali. Najlepiej poradziły sobie firmy z kategorii Żywność, które wypracowały obroty na poziomie 125,8% wyników ze stycznia 2019 roku.
Jak komentuje Krzysztof Poznański, dyrektor generalny PRCH, konsumenci dotknięci inflacją i rosnącymi stopami procentowymi ograniczyli w pierwszych miesiącac roku wydatki na zakupy. Wzrost obrotów u najemców sprzedających żywność wynika z kolei z tego, że w pierwszej kolejności kupujący zaspokojają podstaswowe potrzeby.
Fot. stock.adobe.com/luengo_ua