Które ketchupy i musztardy najlepiej sprzedają się w sklepach osiedlowych?

Które ketchupy i musztardy najlepiej sprzedają się w&nbspsklepach osiedlowych?

Kategorią niezbędną przy grillowaniu są podstawowe sosy najczęściej używane w kuchniach Polaków. A mowa o ketchupie i musztardzie. Jak kształtuje się ich sprzedaż w sklepach małoformatowych?

Całoroczne kategorie

Ketchup sprzedaje się w miarę równomiernie przez cały rok, ale początek sezonu grillowego to jeden z lepszych okresów dla tej kategorii – wynika z danych instytutu CMR. Co ciekawe, najlepszym okresem dla musztard jest czas świąt, szczególnie Wielkanocy, choć kwiecień, czyli okres poprzedzający majówkę również generuje niewielkie wzrosty.

Od maja do sierpnia rośnie też wyraźnie znaczenie musztard w większych, plastikowych opakowaniach – o ile jesienią i zimą musztardy w stojących plastikowych tubach stanowią mniej niż 2% sprzedanych opakowań, to w sezonie grillowym ich udział rośnie do 4-5%.

Maciej Gliński z CMR

Instytut CMR wskazuje również na zmiany w sprzedaży kategorii w porównaniu do roku poprzedniego. W maju 2021 roku wartość sprzedaży ketchupu w sklepach małoformatowych do 300 mkw. spadła o prawie 18% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej (gorzej niż przed rokiem sprzedawały się m.in. najpopularniejsza wersja, czyli ketchup łagodny ale również ketchup pikantny).

W badanym okresie spadła również wartość sprzedaży musztardy (o 17%), w największym stopniu przyczynił się do tego spadek sprzedaży najpopularniejszych musztard sarepskich oraz stołowych.

Faworyci Polaków

Na początku okresu grillowego w 2021 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. klienci najwięcej wydali na ketchupy od Kraft Heinz oraz Maspexu. W maju ubiegłego roku sprzedało się najwięcej opakowań łagodnego ketchupu Kotlin 450 g.

Jeśli chodzi o musztardy to w omawianym okresie najczęściej w koszykach klientów sklepów małego formatu trafiały musztardy od Roleskiego i McCormicka, w szczególności musztarda sarepska ostra w słoiku 185 g od McCormick[1].

Dostępność

Według danych CMR, w okresie grillowym musztardy i ketchupy dostępne były w około 90% sklepów małoformatowych do 300 mkw., natomiast wszelkiego rodzaju dressingi klienci mogli znaleźć w 6-7 na 10 sklepów.

Latem rośnie natomiast średnia liczba wariantów, jakie sklepy proponują swoim klientom. "W maju 2021 roku średnio w sklepie konsument na półce mógł znaleźć około 7-8 wariantów ketchupu, 7 wariantów musztardy oraz 6 wariantów różnych smaków dressingu" – wymienia Maciej Gliński.


Fot. stock.adobe.com/funny face

[1] CMR, sklepy małoformatowe do 300 mkw.

Reklama