Polacy częściej odwiedzają lokalne sklepy. Co kupowali w nich w marcu?

Polacy częściej odwiedzają lokalne sklepy. Co kupowali w nich w&nbspmarcu?

Tegoroczna marcowa sprzedaż w małych sklepach formatowych była o 10% wyższa niż rok wcześniej. Z kolei liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 7,7% – wynika z danych CMR. Jak wskazuje analiza instytutu, na paragonach widoczne są wzrosty cen w wielu kategoriach produktowych, a także wojna i chęć niesienia pomocy uchodźcom.

W marcu 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych była znacznie wyższa niż rok wcześniej, m.in. za sprawą większej mobilności (rok wcześniej w marcu zamknięte były m.in. kina, siłownie i restauracje, przez część miesiąca obowiązywała też nauka zdalna), a także wskutek większych zakupów w pierwszych tygodniach po inwazji na Ukrainę. Lepsza niż przed rokiem sprzedaż to również zasługa ocieplenia odczuwalnego w drugiej połowie miesiąca.

Częstsze wizyty, ale na małe zakupy

W marcu 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w marcu 2021 r., ale robili mniejsze zakupy – w marcu br. w przeciętnym koszyku było średnio 3,8 produktów, czyli mniej niż przed rokiem i znacznie mniej niż dwa lata wcześniej. W momencie startu pandemii, w 2020 roku, do koszyka trafiało średnio 4,4 opakowania produktów, a co dwunasty klient kupował jednorazowo ponad 10 produktów.

Średnia wartość koszyka wyniosła w marcu 2022 r. 19,53 zł – to o 2% więcej niż przed rokiem i niemal tyle samo co w marcu 2020 r.

Rosną ceny. Za wódkę płacimy już do 3 zł więcej

Czynnikiem, który przyczynia się do wzrostu wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych, są wciąż rosnące ceny wielu kategorii produktowych, m.in. masła, oleju, mąki czy kawy, ale też ważnych dla tego formatu alkoholi.

Średnia cena półlitrowej butelki wódki czystej topowych marek w marcu 2022 r. wynosiła już około 25,50 zł, podczas gdy rok temu było to o 2-3 zł mniej.

Wyższe ceny przełożyły się na spadek sprzedaży – w marcu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 5% mniej wódki czystej w przeliczeniu na litry, choć wydali na tę kategorię o 6% więcej niż przed rokiem.

Marcowe kategorie, czyli piwo i lody

Niewielki wzrost w ujęciu wolumenowym odnotowało natomiast piwo. Klienci sklepów małoformatowych kupili aż o 2,4% litrów więcej tego piwa niż przed rokiem (w ujęciu wartościowym wzrost sięgnął niemal 10%).

Lepiej niż w marcu zeszłego roku sprzedawały się też lody – liczba  sprzedanych opakowań lodów impulsowych była aż o 30% wyższa niż rok wcześniej, przy czym 45% sprzedaży przypadało na jeden najcieplejszy tydzień.

Wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym notowały też inne wrażliwe na temperatury kategorie, takie jak woda czy napoje gazowane.

Pomoc uchodźcom na paragonach

W marcu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali też na słodycze impulsowe i inne drobne przekąski, które były kupowane m.in. w ramach zbiórek żywności.

Największe wzrosty, aż o kilkadziesiąt procent, odnotowały musy owocowe oraz batony funkcjonalne (w tym energetyzujące), ale znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również batony czekoladowe, wafelki czy rogaliki.

Wojna w Ukrainie przyczyniła się również do wzrostów sprzedaży produktów o długim terminie przydatności do spożycia (w marcu wartość sprzedaży konserw wzrosła rdr o 35%, a dań instant o 50%), a także żywności dla dzieci i podstawowych produktów higieniczno-kosmetycznych, jak np. szczoteczki, podpaski czy chusteczki nawilżane).

W porównaniu z lutym, który jest najkrótszym i najsłabszym sprzedażowo miesiącem, wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w marcu 2022 r. wzrosła o 25%, a liczba transakcji była o 20% wyższa.


Źródło: CMR
Fot.: stock.adobe.com/bodnarphoto

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Reklama