Bojkot Winiary nic nie dał? Który majonez wygrał na świątecznym stole?

Bojkot Winiary nic nie dał? Który majonez wygrał na świątecznym stole?

Na polskiej arenie od lat toczy się spór, w którym o pozycję lidera w sercach konsumentów rywalizują majonezy dwóch marek – Kielecki oraz Winiary. Ten drugi, należący do Nestle, w ostatnim czasie spotkał się ze sporą popularnością w internecie – choć zdecydowana większość wpisów miała wydźwięk negatywny. Powodem był bojkot konsumencki, na który naraziło się Nestle pozostając w Rosji.

Bojkot majonezu Winiary przybrał mocno na sile w okresie przedświątecznym. W końcu to gorący czas dla majonezów. Według analizy SentiOne, dyskusję w Internecie zdominował właśnie majonez Winiary, jednak większość wzmianek miała wydźwięk negatywny i dotyczyła bojkotu Nestle (Więcej o analizie w artykule: Spór majonezowy. Winiary dominuje dyskusję. Pojawił się jednak nowy faworyt).

Czy bojkot majonezu Winiary wpłynął na przedświąteczne zakupy Polaków?

Sprawie przyjrzała się takża aplikacja PanParagon, która sprawdziła, czy bojkot majonezu Winiary rzeczywiście wpłynął na wybory Polaków podczas wielkanocnych zakupów. Jak wyjasnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon, tuż przed świętami Wielkanocy firma sprawdziła, jakie są preferencje użytkowników aplikacji względem marek majonezów.

Zestawienie kupna majonezu z podziałem na poszczególne dni pokazuje ciekawą tendencję. W ostatnich dniach marca oraz pierwszego dnia kwietnia widać znaczącą przewagę majonezu Kieleckiego na paragonach polskich konsumentów. Sytuacja diametralnie zmienia się 2 kwietnia. Im bliżej świąt wielkanocnych, tym kupno majonezu Winiary jest częstsze.

Jak komentuje Antonina Grzelak, "porównując dane z paragonów z poprzedniego roku z tegorocznymi wynikami, okazuje się, że bojkot w przypadku majonezu Winiary nie działa. Udział paragonów z tym produktem na liście wzrósł o 4% w stosunku do roku poprzedniego".

Jak widać przywiązanie do marki lub niewiedza związana z pochodzeniem majonezu Winiary od Nestle w tym przypadku gra główne skrzypce.

Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon

Kielecki czy Winiary – który majonez wygrywa na świątecznym stole?

Skoro wiadomo, że bojkot majonezu Winiary nie działa, to warto wyłonić zwycięzcę odwiecznego dylematu Polaków. PanParagon przyjrzał się więc paragonom z okresu przedświątecznego 2021 i 2022.

Okazuje się, że w ogólnym rozrachunku zarówno w jednym, jak i drugim badanym roku z niewielką przewagą wygrywa majonez Kielecki. Warto jednak zauważyć, że w tym roku różnica pomiędzy majonezem Winiary i Kieleckim wynosi zaledwie 4%, w 2021 roku rozbieżność była większa i wynosiła 12%.

​Fot.: mat. redakcji