Spór majonezowy. Winiary dominuje dyskusję. Pojawił się jednak nowy faworyt

Spór majonezowy. Winiary dominuje dyskusję. Pojawił się jednak nowy faworyt

Spór majonezowy toczy się w polskim Internecie od lat. Zazwyczaj na podium występowały dwie marki – Winiary i Kielecki. Pierwsza z nich, należąca do koncernu Nestle, w ostatnim czasie mocno straciła na wizerunku. Jak się okazuje, sytuacja sprzyja majonezowi Motyl. Wszystkie zmianki na jego temat są pozytywne.

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez SentiOne, obecnie najpopularniejszy w Internecie jest majonez Winiary. Choć głównie wynika to z głośnego bojkotu koncernu Nestle, który nie chciał wycofać się z Rosji. Przy okazji sporu pomiędzy majonezem Winiary i Kieleckim, pojawił się trzeci faworyt. Majonez Motyl zbiera wśród internautów wyłącznie pozytywne opinie.

Majonez Winiary dominuje dyskusję. Jednak wydźwięk jest negatywny

Do niedawna liczba wypowiedzi o majonezach Kieleckim i Winiary w polskim Internecie rozkładała się po równo, ale obecnie Winiary zdominował dyskusje – dotyczy go 62% wzmianek, jak wynika z analizy polskiego SentiOne.

Jak się jednak okazuje, większość ma wydźwięk negatywny i dotyczy bojkotu Nestlé, właściciela marki. Niezależnie od kwestii politycznych, widać rosnącą świadomość konsumentów na temat składu majonezów, zwiększa się też popularność produktów wegańskich.

Spór majonezowy. Kielecki czy Winiary?

Spór między zwolennikami Majonezu Kieleckiego oraz Majonezu Dekoracyjnego Winiary toczy się od dawna, a liczba wypowiedzi na ich temat dotychczas rozkładała się mniej więcej po równo. Obecnie sytuacja się zmieniła – 62% dyskusji o majonezach dotyczy Winiary, a 33% Kieleckiego.

Wzrost liczby dyskusji zaczął się 5 marca, kiedy internauci zaczęli nawoływać do bojkotu konsumenckiego firm, które nie wycofały się z Rosji po jej agresji na Ukrainę. Wśród nich znalazł się także właściciel Winiary – koncern Nestlé. W sumie w tym okresie majonezu Winiary dotyczyło ponad 20 tys. wypowiedzi, podczas gdy dla innych marek liczba ta oscylowała na poziomie 2 tys.

Analiza chmury słów kluczowych jasno wskazuje, że rozmowy dotyczyły przede wszystkim bojkotu – często wymieniane były również KitKat, Nałęczowianka, Studentska, Cini Minis, Nesquik, Chocapic i Nescafe, a więc marki należące do Nestlé.

Jak to bywa w Internecie – treści o wydźwięku negatywnym dużo szybciej się rozprzestrzeniają i generują dużo wyższe zasięgi niż te o wydźwięku pozytywnym. Zazwyczaj informacje o kryzysie wizerunkowym docierają do znacznie większej liczby odbiorców niż planowane działania marketingowe. Tak też było w tym przypadku.

Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne

Jak dodaje Agnieszka Uba, obecnie Winiary jest najpopularniejszym majonezem w polskim Internecie pod względem liczby wzmianek i ich zasięgu. Jednak większość z nich jest nacechowana negatywnie. 

Pojawił się trzeci faworyt. Internauci pozytywnie oceniają majonez Motyl

Wypowiedzi o Majonezie Kieleckim pojawiają się obecnie głównie w kontekście bojkotu Winiary. Konsumenci twierdzą, że niezależnie od postępowania Nestlé, i tak ma on lepszy skład i deklarują, że na nadchodzące święta wybiorą Kielecki.

Jednak najwięcej pozytywnych emocji budzi majonez firmy Motyl – aż 37% wypowiedzi na jego temat ma pozytywny wydźwięk, nie ma żadnych negatywnych. Internauci polecają go sobie na Wykopie i w komentarzach na portalach. Chwalą go za dobry skład, smak i polskie pochodzenie. Spory odsetek pozytywnych wypowiedzi odnotowują również majonezy firm Mosso, Hellmann’s, Pudliszki i Kętrzyński.

Liczy się polski kapitał i dobry skład

Niezależnie od bojkotu związanego z trwającą wojną, w przypadku majonezów internauci zwracają uwagę przede wszystkim na to, czy dana marka ma polski, czy zagraniczny kapitał. Argument o polskim pochodzeniu firmy w rekomendacjach wymieniany jest jednym tchem ze smakiem i dobrym składem produktu.

W rozmowach o składzie majonezów widać rosnącą świadomość polskich konsumentów. Internauci przykładają dużą wagę do tego, żeby produkt nie zawierał takich składników jak sól wapniowo-disodowa (EDTA, E385), zagęstniki, skrobia, sztuczne aromaty i stabilizatory takie jak guma arabska (E414) czy guma ksantanowa (E415). Wiele rozmów na ten temat toczy się w mediach społecznościowych na profilach związanych z dietetyką.

Rośnie liczba osób poszukujących majonezów wegańskich. Tutaj najczęściej polecane są majonezy Roleski i GoVege z Biedronki oraz przepisy na wegański majonez domowej roboty. Duży wpływ na poszukiwanie wegańskich majonezów przez polskich Internatów miała styczniowa akcja „Veganaury”, organizowana od dwóch lat przez promującą weganizm brytyjską organizację o tej samej nazwie.


Fot.: Majonez Kielecki (mat. redakcji)

SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, przeanalizowała ponad 55 tys. wypowiedzi polskich Internautów na temat majonezów od początku roku, by sprawdzić ich preferencje oraz wpływ ostatnich wydarzeń na zachowania konsumenckie.