Gigantyczne wzrosty cen żywności. Sklepy spożywcze płacą coraz więcej

Gigantyczne wzrosty cen żywności. Sklepy spożywcze płacą coraz więcej

Producenci i dostawcy żywności z miesiąca na miesiąc podnoszą ceny żywności – wskazuje Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. Niektóre artykuły zdrożały od początku roku o ponad 40%. W porównaniu do stycznia ubiegłego roku wzrosty ceny sięgają nawet 150%.

Pod koniec marca za masło trzeba było zapłacić o 10% więcej niż na początku stycznia. Na przestrzeni trzech miesięcy tego roku o 30% zdrożała wieprzowina, a makaron o 40%. Obraz kształtowania się cen w 2022 roku, który pokazują dane zebrane przez POHiD, nie nawają optymizmem.

Detaliści płacą więcej za produkty. Wzrosty są dwucyfrowe

W pierwszym kwartale tego roku, większość monitorowanych kategorii produktów dotknęły dwucyfrowe wzrosty. Podwoiła się cena oleju roślinnego. Mięso wieprzowe zdrożało o 30%, a drobiowe o ponad 40%. Cena jaj wzrosła o 20%, a masła i mleka o ok. 10-12%.

Potwierdzają się nasze obawy z początku roku, kiedy zwracaliśmy uwagę na narastającą presję cenową i zapowiedzi drożejących produktów spożywczych, które sygnalizowali nam dostawcy. Skalę problemu dodatkowo zwiększa wojna na Ukrainie i utrzymujące się problemy z podażą niektórych surowców czy towarów.

Renata Juszkiewicz prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji

Jak wskazuje POHiD, analitycy nie wykluczają dalszego wzrostu cen wynikającego między innymi ze zmniejszonej dostępności zbóż oraz najwyższych w historii cen transportu. Sieci handlowe dążą do amortyzowania rosnących cen produktów spożywczych, ale możliwości takiego działania wyczerpują się przy tak wysokiej skali wzrostów.

W efekcie ceny detaliczne niektórych podstawowych produktów spożywczych jak m.in. jaja, cukier, makarony, olej roślinny czy mięso wieprzowe i drobiowe są dzisiaj o od 50% do nawet 150% wyższe niż na początku ubiegłego roku.


Fot.: mat. redakcji

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji stale monitoruje hurtowe ceny produktów spożywczych. Czyli tych, po których sieci handlowe zaopatrują się w towary u swoich dostawców. Przebadano ich zmiany w okresie od stycznia do marca 2022 r. Wzięto pod uwagę najpopularniejsze produkty, najczęściej trafiające do koszyka Polaków, a wartości uśredniono.

Reklama