Pieczenie to wyjątkowa czynność, którą jedni kochają, a inni nienawidzą. Polacy biorą się na samodzielnie przygotowywanie ciast zdecydowanie cześciej przed świętami niż w jakichkolwiek innych terminach w roku. Marka Kasia zbadała, które ciasta wielkanocne są w Polsce najpopularniejsze.
Jakie ciasto zwyciężyło?
Z raportu przeprowadzonego przez markę Kasia wynika, że Polacy z okazji Wielkanocy najchętniej pieką mazurka. Na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się sernik, babka oraz makowiec. Dużą popularnością cieszą się także wypieki wegańskie – już blisko 20% wszystkich ciast stanowią te, które powstały wyłącznie ze składników pochodzenia roślinnego.
Marka Kasia zainicjowała badanie wielkanocnych zwyczajów Polaków dotyczących świątecznych wypieków. Jak wynika z raportu, ciasta goszczą na świątecznych stołach aż u 97% Polaków (badanie Biostat dla marki Kasia, marzec 2022). 70% badanych deklaruje, że przygotowuje je samodzielnie. Co więcej, okazuje się, że pieczenie to nie tylko domena kobiet. Aż 60% ankietowanych mężczyzn przyznało, że piecze na Wielkanoc!
A ile ciast pojawia się w naszych domach na święta? Także w tym zakresie wyniki badania wskazują, że uwielbiamy wielkanocne słodkości – respondenci najczęściej wskazywali (ponad 56%), że podają na stół minimum 3 ciasta. Co ważne, w opinii większości ankietowanych (73,8%), podczas tegorocznych świąt wielkanocnych będzie ich tyle samo, co w roku ubiegłym.
Jedną z ciekawych tendencji jest coraz większy udział ciast wegańskich w świątecznym menu. Już niemal 1/3 konsumentów w wieku 30-39 lat przygotowuje wypieki powstałe wyłącznie na bazie składników pochodzenia roślinnego.
Perfekcyjne ciasto na święta
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki Kasia, źródłem kulinarnych inspiracji są dla Polaków głównie przepisy od znajomych i rodziny (68,2%) oraz te pochodzące z kulinarnych portali internetowych (59,8%). Kobiety częściej niż mężczyźni sięgają po przepisy z serwisów internetowych oraz po te proponowane przez influencerów.
Przepisy na perfekcyjne ciasta, czyli te, które błyskawicznie znikają z talerzy, można znaleźć na stronie www.mojeciasto.pl.
Fot.: stock.adobe.com/LIGHTFIELD STUDIOS
* Badanie Biostat dla marki "Kasia" (Upfield), marzec 2022
** Dane Nielsen: Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami, sprzedaż wartościowa, okres: sierpień 2020-lipiec 2021, kategoria: Margaryny do pieczenia