Lidl Polska wprowadziła we wszystkich swoich sklepach tzw. „ciche godziny” jako pierwsza sieć w Polsce. Głównym założeniem akcji, która obowiązuje od 2019 roku, jest zapewnienie odpowiednich warunków codziennego funkcjonowania osobom w spektrum autyzmu.
Z okazji przypadającego 2 kwietnia Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, Lidl Polska przypomina o funkcjonujących w sklepach sieci „cichych godzinach”. Inicjatywa Lidla podjęta wraz z Fundacją JiM, była pionierska wśród wszystkich sieci handlowych.
Autyzm (eng. autism spectrum disorder - ASD) według danych WHO występuje w Polsce u 1 na 100 osób, co oznacza, że w naszym kraju jest ok. 400 000 osób w spektrum autyzmu, razem z rodzinami to blisko 3-milionowa społeczność. Zazwyczaj jest on diagnozowany we wczesnych latach życia, natomiast zdarzają się sytuacje, gdy diagnoza zostaje postawiona dopiero u dorosłych osób.
Nadmiar bodźców takich jak: głośne dźwięki, tłok, czy intensywne światło to elementy, na które często nie zwracamy uwagi, a które dla osób w spektrum stanowią nie lada wyzwanie. Fundacja JiM wskazuje, że dla większości z nich zakupy są często negatywnym doświadczeniem, a najbardziej uciążliwymi czynnikami w ich trakcie jest hałas, mocne oświetlenie czy kolejki do kasy.
Na czym polegają "ciche godziny" w Lidlu?
W każde piątki od 8:00 do 10:00 oraz w soboty od 19:00 do 21:00 we wszystkich sklepach Lidl całkowicie wyciszana jest muzyka oraz komunikaty w systemie nagłośnienia.
Ponadto klienci deklarujący, że są osobami w spektrum autyzmu, bez weryfikacji są obsługiwani poza kolejnością w tzw. kasach pierwszeństwa (jest to zazwyczaj kasa nr 1). Dla większości robiących zakupy osób są to ledwo zauważalne zmiany, jednak dla osób autystycznych stanowią istotne udogodnienie.
Fot. mat. redakcji