Małe sklepy odpowiadają za większość sprzedaży piwa. Teraz są pod presją

Małe sklepy odpowiadają za większość sprzedaży piwa. Teraz są pod presją

Rynke piwa w Polsce kurczy się. Dane są bezlitosne i wskazują na wyniki najgorsze od 10 lat. Wśród czynników, które wpływają na taki stan rzeczy możemy wymienić m.in. pandemię i inflację, rosnące koszty, podwyżki akcyzy, a także sytuację sklepów małoformatowych. W tym artykule skupimy się na tej ostatniej kwestii.

Rynek piwa w 2021 roku skurczył się – wskazują dane NielsenIQ. Wolumen kategorii odnotował ponad 4% spadek względem 2020 roku. Oznacza to, że z rynku zniknął ponad milion hl tego napoju. Jednym z czynników, które wpłynęły tę sytuację jest stopniowa redukcja głównego kanału sprzedaży piwa, ktorym są sklepy małoformatowe.

Sklepy małoformatowe są kluczowym kanałem sprzedaży dla piwa...

Sklepy małoformatowe są najważniejszym kanałem dla piwa. Według danych NielsenIQ, w 2021 roku odpowiadały one za 66% sprzedaży kategorii. Oznacza to, że 2/3 piwa przechodzi właśnie przez ten format

Jak podaje NielsenIQ, w zeszłym roku sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych spadła o 2,5 p.p. W dużej mierze spowodowane to było pandemią oraz ubywaniem kolejnych placówek małego formatu. Jak zaznacza Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny NielsenIQ, sklepy małoformatowe są kanałem, który znajduje się pod presją.

Placówki małoformatowe zmagają się z trudnościami i silną konkurencją ze strony dużego formatu. "To jest kanał, z którego ubywa placówek handlowych" – wskazuje ekspert NielsenIQ.

Ma to oczywiście wpływ na kategorię piwa i sytuację producentów piwa, którzy tym kanałem budują tak naprawdę 2/3 swojego biznesu. Widzimy tę presję również w liczbach. 

Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny NielsenIQ

...a piwo jest podstawą biznesu małego formatu

Sklepy małoformatowe są ważne dla kategorii piwa, ale także piwo jest bardzo istotną kategorią z punktu widzenia tych sklepów. Jak wskazują dane NielsenIQ, piwo odpowiada za 27% wartości sprzedaży małych sklepów. Oznacza to, że ponad 1/4 wszystkich obrotów sklepów małoformatowych to jest właśnie kategoria piwa.

Małe sklepy stanowią ok. 66% wszystkich placówek handlowych w Polsce. Jednak warto zwrócić uwagę na to, że pandemia zmieniła zachowania zakupowe Polaków, którzy obecnie robią zakupy rzadziej, ale za to większe i w dużych sklepach. Do tego doszła inflacja i baczniejsze zwracanie uwagi konsumentów na ceny produktów. Wszystko to wpływa na kategorię piwa. 


Fot.: stock.adobe.com/Nomad_Soul

Reklama