Luty z niewielkimi spadkami cen. Czy czekają nas gwałtowne podwyżki?

Luty z niewielkimi spadkami cen. Czy czekają nas gwałtowne podwyżki?

​Początek roku przyniósł dalszy wzrost inflacji. W lutym według danych Głównego Urzędu Statystycznego wskaźnik poziomu cen i usług wyniósł 8,5%. Z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że koszyk minimalny drożał w styczniu i lutym o odpowiednio 5,39% i 3,97% w skali roku.

  • W porównaniu do 2021 roku, w lutym br. cena za koszyk wzrosła.
  • W perspektywie miesiąca odnotowano niewielki spadek ceny.
  • Eksperci zapowiadają wzrost cen w najbliższych miesiącach.

Prognozy gospodarcze są bardzo niepokojące z uwagi na ekonomiczne skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę, wzrost cen surowców rolnych i energetycznych oraz widmo dwucyfrowej inflacji, która nakręca spiralę cen. Wprowadzona w lutym tarcza antyinflacyjna obniżająca podatek VAT na żywność, nawozy i paliwa, miała łagodzić skutki inflacji dla portfeli Polaków.

Po znacznych wzrostach cen produktów spożywczych w styczniu 2022 r., analitycy ASM Sales Force Agency zaobserwowali w lutym niewielki spadek cen koszyków w skali miesiąca. Niestety kryzys na rynku paliw oraz przerwanie łańcuchów dostaw wielu produktów, mogą spowodować, że w kolejnych miesiącach inflacja i ceny poszybują w górę, mimo obniżonych stawek VAT.

Ceny rosną w ujęciu rocznym

Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma najtańszego koszyka w lutym 2022 r. był wyższa o blisko 4% niż rok wcześniej. Spadek odnotował natomiast koszyk najdroższy – suma obniżyła się o 9,13%.

Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 2,36% – z 229,81 zł w lutym 2021 r. do 235,24 zł w lutym 2022 r. Oznacza to, że przeciętny koszyk podrożał o ponad 5 zł.

Koszyk złożony wyłącznie z najtańszych produktów w lutym 2022 r. kosztował 182,32 zł i odnotował spadek o 6,86 zł w porównaniu do stycznia.

Z kolei za koszyk najdroższy w lutym mogliśmy zapłacić 304,75 zł. W tym przypadku w perspektywie miesiąca cena spadła zaledwie o 37 groszy. Jednocześnie wzrosła różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2022 r. (122,43 zł i jest ona o 6,49 zł wyższa niż w styczniu).

Styczniowe wzrosty cen złagodziły lutowe spadki?

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało w lutym 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 235,24 zł. To spadek o 3,41 zł, czyli 1,43 % w porównaniu do stycznia br.

Spośród analizowanych sieci handlowych i kanałów sprzedaży, w 7 spadły ceny na średni koszyk. Największa obniżka miała miejsce w "innej sieci Cash&Carry" (7,31%). Najdroższym kanałem niezmiennie pozostaje e-grocery.

Inflacja w najbliższych miesiącach przebije poziom 12%. Ta prognoza Narodowego Banku Polskiego, dotycząca III kwartału, nie pozostawia wątpliwości – czekają nas kolejne podwyżki.

Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency

Jak dodaje dyrektor ASM Sales Force Agency, niepokój związany z trwającą w Ukrainie wojną, gwałtowny i nieprzewidywalny wzrost cen surowców będą mieć fundamentalne znaczenie dla producentów. Będą rosnąć koszty produkcji w Polsce – na co przełoży się także utrzymująca się na słabym poziomie nasza waluta. Co za tym idzie, ceny będą nadal rosnąć.

W kolejnych miesiącach spodziewamy się dalszych podwyżek cen produktów. W szczególności mogą one dotyczyć tych opartych na pszenicy, bowiem to właśnie Ukraina i Rosja należą do największych światowych producentów tego zboża. W warunkach trwającej dużej niepewności, naszym zdaniem kolejne tygodnie będą dla producentów i sieci handlowych dużym wyzwaniem w zakresie utrzymania cen na poziomach, do których zdążyli przyzwyczaić się konsumenci.

Patryk Górczyński

Źródło: ASM Sales Force Agency
Fot.: stock.adobe.com/geargodz

Reklama