Ceny produktów w lutym. Dlaczego olej jest coraz droższy? [BADANIE]

Ceny produktów w lutym. Dlaczego olej jest coraz droższy? [BADANIE]

Luty był kolejnym miesiącem ze wzrostami cen – wynika cyklicznego raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych" autorstwa UCE RESEARCH i Hiper-Com Poland. W porównaniu do stycznia br. sytuacja nieco wyhamowała, jednak nadal mówimy o dwucyfrowym wzroście.

Jak wskazuje raport, w lutym produkty były droższe średnio o 10%. Wzrosty cen dotknęły aż 10 z 12 analizowanych kategorii. Najwyższe odnotowano w przypadku produktów tłuszczowych, mięsa i nabiału. Jak przewidują eksperci, ceny będą nadal sukcesywnie rosnąć.

Produkty tłuszczowe na podium. Olej podrożał o ponad 90%

Z zebranych danych wynika, że w lutym br. najbardziej podrożały r/r produkty tłuszczowe, bo aż o 66,9%. W tej kategorii najwyższe wzrosty cen w lutym dotyczyły:

  • oleju, który podrożał o 90,2%,
  • margaryny do pieczenia (+40,3%),
  • masła (+36,1%).

Dlaczego olej jest coraz droższy?

Jak twierdzą eksperci z UCE RESEARCH, w kolejnych miesiącach należy spodziewać się jeszcze większych podwyżek w obrębie najmocniej drożejącej kategorii. Wojna między Rosją i Ukrainą wpłynie m.in. na podniesienie cen produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

Jak już wielokrotnie się mówiło, problem rosnących cen oleju jest globalny. Na świecie maleje ilość rzepaku, który służy m.in. do produkcji oleju rzepakowego. Producentów dotknęły też duże susze, przez co zbiory mocno się zmniejszyły. W lutym sytuację pogorszył wybuch wojny za naszą wschodnią granicą. Ukraina to przecież istotny gracz na rynku zbóż i roślin oleistych, a Rosja jest największym eksporterem pszenicy na świecie.

dr Krzysztof Łuczak, współautor badania z Grupy BLIX

Mięso podrożało o ponad 1/4. Ceny będą nadal rosły

Na drugim miejscu zestawienia obejmującego największe podwyżki w skali roku znajduje się mięso – 25,2%. Ceny wołowiny poszły w górę o 34,8%, a drobiu – o 26,1%. Z kolei wieprzowina podrożała o 6,4%.

Jak tłumaczy Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland, przez utrudnione uprawy, susze i powodzie jest mniej surowca paszowego, który w efekcie podrożał. Do tego wzrosły ceny paliwa i energii, a także koszty transportu, magazynowania i pracy. W zawiązku z tym wytworzenie, przewiezienie i przechowywanie mięsa jest dużo droższe, co wpływa na cenę produktu końcowego.

Jak prognozuje dr Krzysztof Łuczak, ceny mięsa będą nadal sukcesywnie rosnąć. Powodów jest kilka. Ekspert wymienia m.in. drożejące surowce energetyczne, większe koszty pracownicze, a także rosnące podatki oraz czynniki klimatyczne.

Szacuję się, że produkcja zwierzęca odpowiada za ok. 15% światowych emisji gazów cieplarnianych. Konsumenci będą coraz częściej ten aspekt zauważać, co już teraz odbija się negatywnie na cenach. Skutki tego widzimy na półkach sklepowych, na których ceny naprawdę mocno poszły w górę. I to nie jest koniec złych wiadomości. Uważam, że prawdziwe podwyżki są dopiero przed nami, a połowa roku będzie pod tym względem najgorsza.

dr Krzysztof Łuczak

Podium zamyka nabiał z 15% wzrostem cen

Trzecią pozycję w zestawieniu zajmuje nabiał, który w lutym br. podrożał średnio o 15,3%. W obrębie tej kategorii najbardziej podrożał ser żółty – o 25,9%. W przypadku pięciu innych produktów wzrosty sięgają od 3,6% do 13%.

Branżę mleczarską mocno dotknęły m.in. podwyżki cen ropy, gazu, pasz i środków ochrony roślin. Ponadto wojna Rosji z Ukrainą może doprowadzić do tego, że światowe ceny surowego mleka będą rosnąć jeszcze szybciej niż dotychczas. Dlatego konsumenci muszą przygotować się na kolejne podwyżki w tej kategorii.

Eksperci z UCE RESEARCH

Warzywa z dwucyfrowym wzrostem

Na czwartym miejscu w zestawieniu znajdują się warzywa – 13,5%. Tu zdecydowanie najmocniej podrożała kapusta – aż o 69%. Ceny ogórków poszły w górę o 33,9%, a cebuli – o 28,8%. Natomiast 2 towary spośród 7 analizowanych z tej kategorii potaniały – papryka – o 9,8%, a ziemniaki – o 6,6%.

W ubiegłym roku pogoda była dla upraw niezwykle niesprzyjająca. Rolnicy sygnalizowali, że wegetacja roślin była opóźniona, co w ogromnym stopniu przełożyło się na cykl produkcyjny. Widać też było większe zainteresowanie krajowymi produktami, szczególnie tymi świeżymi, co finalnie przełożyło się na wzrosty cen.

dr Krzysztof Łuczak

Papier toaletowy droższy o ponad 16%

Na piątym miejscu zestawienia znalazła się chemia gospodarcza – 8,5%. Jak podają analitycy z UCE RESEARCH, największy skok cenowy dotyczył papieru toaletowego – 16,1%. Pozostałe podwyżki mieściły się w przedziale od 4,5% do 10,5%.

Można powiedzieć, że przez ostatni rok ceny chemii gospodarczej rosły symbolicznie, bo producenci mieli sporo surowców i komponentów do produkcji, jeszcze ze starych zapasów. Natomiast zaczęły się one mocno kurczyć, a nowe niestety były już dużo droższe. Dlatego też uważam, że produkty z tej kategorii będą nadal sukcesywnie drożały.

dr Krzysztof Łuczak

Źródło: MondayNews
Foto: stock.adobe.com/Tyler Olson