Na przełomie lutego i marca sprzedaż detaliczna produktów spożywczych w Rosji urosła o blisko 50% w ujęciu pieniężnym w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej – podaje agencja TASS, powołując się na badanie przeprowadzone przez Nielsen.
Jak informuje agencja, łączna sprzedaż sieci handlowych od 21 lutego do 6 marca br. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku odnotowała 17% wzrost w ujęciu pieniężnym. Natomiast biorąc pod uwagę wyłącznie artykuły spożywcze – wzrost ten wyniósł 46%.
W analizowanym okresie wysoka dynamika sprzedaży występowała w przypadku artykułów higienicznych – wzrost o 22%, herbaty i kawy (+23%), a także alkoholu (+18%) oraz akcesoriów tytoniowych i przyrządów do palenia (+12%).
Przełom lutego i marca to czas, w którym z rosyjskiego rynku zaczęły wycofywać się kolejne międzynarodowe firmy. 4 marca o wycofaniu się z Rosji poinformowała IKEA, co wywołało masowe zakupy w skandynawskiej sieci na dzień przed zamknięciem sklepów. W kolnych dniach marca o wycofaniu się z rosyjskiego rynku poinformowała także m.in. Coca Cola i PepsiCo.
W tym czasie wiele obecnych w Polsce sieci handlowych zdecydowało również o bojkotowaniu rosyjskich i białoruskich produktów.
2 marca także Visa i Mastercard zablokowały zablokowały możliwość płatności niektórym rosyjskim instytucjom finansowym.
Foto: stock.adobe.com/Олег 21