Największe sieci odnotowały 17% wzrost sprzedaży w drugim tygodniu wojny. Polacy pomagają napływającej ludności ukraińskiej, co widać na paragonach. Wzrosty w przypadku niektórych kategorii są trzycyfrowe.
Drugi tydzień wojny w Ukrainie zintensyfikował procesy zakupowe związane z pomocą napływającej ludności ukraińskiej. W tym czasie liczba ukraińskich uchodźców, którzy przybyli do Polski, przekroczyła milion. Przełożyło się to na dynamikę sprzedaży w sklepach.
Polacy robią zakupy dla uchodźców
Dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce[1] w dziewiątym tygodniu 2022 roku (w dniach 28 lutego – 6 marca) odnotowała 17% wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Jest to znaczne przyspieszenie w stosunku do poprzedzającego tygodnia (dynamika za W08’2022 wynosiła +12%).
Jednocześnie zauważalna jest silna mobilizacja Polaków do pomocy przybywającym do kraju uchodźcom. W drugim tygodniu wojny wartość sprzedaży była ponad dwukrotnie wyższa w stosunku do średniej dynamiki z tygodni sprzed wojny (W01-7’2022, +8%).
Jakie produkty kupujemy na pomoc Ukraińcom?
W tygodniu dziewiątym nadal widzimy mocną dynamikę (W09'2022 vs W09’2021) kategorii spożywczych, takich jak cukier (+124%), konserwy mięsne (+115%) czy mąka (+97%). Największe przyspieszenie i wzrost obrotów odnotowały kategorie higieny osobistej oraz jedzenia dla dzieci.
Sprzedaż jedzenia dla dzieci podniosła się o 116% a mleka dla dzieci o 84%. Bardzo silne wzrosty wykazały kategorie pieluch (+133%) oraz szczoteczek do zębów (+121%). Wzrosty widoczne są również artykułach kobiecych (+74%), w żelach pod prysznic (+63%) czy pastach do zębów (+46%). Znacznie wyższą sprzedaż odnotowują również środki przeciwbólowe i środki pierwszej pomocy.
Znaczne wzrosty na wschodzie kraju i w największych miastach
Podobnie jak w tygodniu 8, obserwujemy silne geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży – największy wzrost w tygodniu W09’2022 nadal notują regiony wschodnie (+20%) oraz południowo-wschodnie naszego kraju (+21%).
Znaczące przyspieszenie dynamiki widać również w największych miastach Polski: Kraków (+22%), Warszawa (+20%), Wrocław (+18%).
Źródło: NielsenIQ
Foto: stock.adobe.com/bodnarphoto
[1] Badanie Total Store Read obejmuje skanningowe dane sprzedażowe z grupy ponad 30 współpracujących z NielsenIQ sieci detalicznych, dla kategorii z koszyków FMCG Food, FMCG Drug, Fresh Food, Non Food.