Od ponad dwóch tygodni jesteśmy świadkami wojny w Ukrainie. Konflikt ten niesie za sobą konsekwencje społeczne, polityczne i gospodarcze o charakterze zarówno krótko, jak i długoterminowym. Bez wątpienia również polski rynek jest pod silnym wpływem bieżących wydarzeń, które zmieniają dotychczasowe prognozy związane z dynamiką sprzedaży oraz z zachowaniami konsumentów.
Dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce[1] w ósmym tygodniu bieżącego roku (w dniach 21-27 lutego tj. pierwszym tygodniu wojny) odnotowała 12% wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Wartość ta jest również wyższa w odniesieniu do średniej dynamiki z poprzedzających tygodni 1-7 2022 r. (+8%).
Co w obliczu wojny Polacy kupowali częściej?
Wśród kategorii, które wykazały wyraźnie wyższe wzrosty sprzedaży w tyg. W08'2022 vs W08’2021 (w porównaniu do dynamiki z poprzedzających tygodni) możemy wymienić: pieluchy, artykuły kobiece, jedzenie dla dzieci, a także kategorie spożywcze o długim terminie przydatności takie jak mąka, cukier, makaron, ryż, konserwy mięsne i rybne.
Najsilniejsze wzrosty odnotowały podstawowe kategorie spożywcze:
- mąka (+157%),
- cukier (+83%),
- konserwy mięsne (+80%),
- makaron (+59%),
- ryż (+53%).
Niewątpliwie są to kategorie, na które zwiększony popyt związany jest z obawami wywołanymi wybuchem wojny oraz napływem ludności ukraińskiej do Polski. Fakt ten potwierdza również geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży – największy wzrost w ubiegłym tygodniu (W08’2022) odnotowały regiony wschodnie (+15%) oraz południowo-wschodnie naszego kraju (+16%).
Należy spodziewać się, że w kolejnych odczytach danych, dynamika sprzedaży dla wymienionych kategorii będzie kontynuowała silny trend wzrostowy.
Źródło: NielsenIQ
Foto: stock.adobe.com/Nikolay N. Antonov
[1] Badanie Total Store Read obejmuje skanningowe dane sprzedażowe z grupy ponad 30 współpracujących z NielsenIQ sieci detalicznych, dla kategorii z koszyków FMCG Food, FMCG Drug, Fresh Food, Non Food.