Polscy producenci atakowani przez prorosyjską dezinformację [RAPORT IBIMS]

Polscy producenci atakowani przez prorosyjską dezinformację [RAPORT IBIMS]

Producenci polskiej żywności są jednymi z najczęściej atakowanych celów przez prorosyjską dezinformację w internecie i mediach społecznościowych w 2021 roku – informuje Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Według raportu IBIMS pt. "Prorosyjskie zagrożenia dezinformacyjne w kontekście sytuacji komunikacyjnej polskiej żywności", aż 94% polskich produktów spożywczych padało ofiarą dezinformacji na przestrzeni 12 miesięcy 2021 roku.

"Zintensyfikowana operacja prorosyjskiej dezinformacji miała na celu osłabienie wizerunku jakościowego polskiej żywności oraz polskich produktów spożywczych w oczach polskich konsumentów" – wskazuje Instytut.

Dyskredytacja polskiej żywności w Internecie 

"Analiza danych jakościowych dotycząca wizerunku wskazuje jednoznacznie na wysoki poziom zagrożenia wizerunku całej branży, jak i poszczególnych sektorów" – wskazuje IBIMS. Głównie w kanale Facebook widoczne były dywanowe ataki hybrydowe dotyczące jakości analizowanych produktów oraz poszczególnych sektorów z kont o jawnie prorosyjskim profilu.

Jak wskazuje Instytut, strategicznym celem ataków było tonowanie hasła "zdrowe, bo polskie!" i zdyskredytowanie jakości produktów polskich wobec produktów zagranicznych.

Pogłębiona analiza dostępnych danych IBIMS wskazuje na bardzo mocne negatywne oddziaływanie kont w kanale Facebook i Youtube. Na kontach tych mieszają się treści atakujące polski przemysł z polityczną krytyką polskich polityków i afirmacją działań Białorusi i Rosji.

Ataki nakierowane na konkretne grupy docelowe

W trakcie badań Instytut odnotował szereg przekazów o negatywnym sentymencie, które były targetowane do konkretnych grup docelowych. Informacje te przede wszystkim były kierowane do klientów sieci handlowych. Miały one na celu obniżenie wiarygodności oferowanych w nich produktów. 

Dane jakościowe Instytutu wskazują na bardzo duży odsetek negatywnego sentymentu dotyczącego polskiej żywności w kontekście jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego dla konsumenta – jest to główny punkt ataków.

Głównymi narzędziami do ataku na polską żywność są zdeformowane lub często całkowicie kłamliwe informacje dot. wątków jakościowych. "Część kont charakteryzuje się wyjątkowo, czasem wręcz infantylnie, pozytywnym stosunkiem do wschodnich sąsiadów Polski (Białoruś, Rosja), a nawet aktywnie i szeroko działa w tamtejszych mediach społecznościowych" – informuje Instytut.

Przykłady rosyjskiej dezinformacji (IBIMS)

Polska żywność w Internecie

Obszary tematyczne związane z polską żywnością wygenerowały w 2021 roku blisko 44,8 tys. wypowiedzi, z którymi internauci mieli ponad 204 tys. interkacji. Ich zasięg wyniósł w sumie około 68 mln potencjalnych kontaktów z informacją.

Jak wskazuje wskaźnik Brand Health Index, internauci biorący udział w dyskusji wobec badanych fraz najczęściej mieli do nich negatywny stosunek, na co wskazują krytyczne wypowiedzi. Najpopularniejszymi kanałami były główne platformy social media – Facebook, Twitter i YouTube. Aktywne były także portale informacyjne.

Najaktywniejszym profilem biorącym udział w dyskusji na tematy związane z polską żywnością była AgroUnia, której treści generowały także znaczne zainteresowanie. Mowa o wpisach związanych z "walką" o polską żywność oraz poprawę stanu polskiego rolnictwa. Treści negatywne widoczne w obrębie tematu odnosiły się najczęściej właśnie do ogólnej kondycji polskiego przemysłu żywieniowego, różnego rodzaju protestów, a także sytuacji gospodarczo-politycznej.

Jak chronić się przed dezinformacją? Rekomendacje działań

Wobec zorganizowanych grup roboczych pracujących nad dezinformacją w polskim internecie, polscy producenci przemysłowi powinni rozważyć skoordynowanie działań rozbijających siatki dezinformacyjne już na etapie ich organizacji i budowy infrastruktury pod ataki wizerunkowe. IBIMS proponuje podjęcie działań, opartych na następujących filarach:

  • Analiza sieci 

Konieczna do natychmiastowej detekcji zagrożeń. Rekomendujemy korzystanie wielonarzędziowej analityki internetowej poddawanej manualnej weryfikacji eksperta ds. komunikacji sieciowej. 

  • Przystępny przekaz

W komunikacji własnej polskie marki producenckie muszą wystąpić z kontrofensywą wizerunkową. Silny nacisk na bezpieczeństwo produktów, ich jakość i restrykcyjne przestrzeganie norm w prostym i przystępnym przekazie – to powinny być priorytety strategii komunikacyjnych w średnim okresie.

  • Aktywna walka z fake newsami 

Z wykorzystaniem całej palety legalnych działań polscy producenci żywnościowi muszą aktywnie tonować dezinformację wymierzoną w ich produkty.

  • Edukacja

Lepiej zapobiegać niż leczyć – stara prawda ma zastosowanie także w tej sytuacji. Szeroka kampania informacyjna dot. standardów produkcji i dystrybucji żywności, adresowana  do wyselekcjonowanych, kluczowych grup odbiorców, najbardziej podatnych na przekazy dezinformacyjne.

  • Zwiększona aktywność w social media

Biorąc pod uwagę bogactwo i różnorodność oferty polskich półek sklepowych, w mediach społecznościowych zauważalna jest jedynie jej niewielka część. Większa obecność marek w mediach społecznościowych utrudni przebicie się przekazami dezinformującymi przedmiotowym grupom.

  • Współpraca

 

Z danych przedstawionych w dalszej części raportu jednoznacznie wynika, że problem dotyczy absolutnej większości branż i producentów żywności. Jedynie wspólne działania przeciwko grupom dezinformującym są w stanie spowodować ich anihilację.

Reklama