Walentynkowa sprzedaż. Jakie słodycze notują wzrosty 14 lutego? [ANALIZA]

Walentynkowa sprzedaż. Jakie słodycze notują wzrosty 14 lutego? [ANALIZA]

Dzień zakochanych można obchodzić na wiele sposobów. Wspólne wyjścia, randki, prezenty. Te ostatnie to często słodycze. Bo odrobina słodkości w miłości zawsze może się przydać. Nic więc dziwnego, że podczas tygodnia walentynkowe wzrasta sprzedaż właśnie slodyczy. Sprawdzamy co Polacy kupują na święto zakochanych.

Najwięcej zakupów walentynkowych odnotowywanych jest w tygodniu, w którym przypada święto – podaje Centrum Monitorowania Rynku (CMR). Najintensywniej – zwłaszcza w sieci – kupujemy na 3 dni przed, a w sklepach spożywczych często nawet tego samego dnia. Jednak na walentynkowy szał zakupowy powinniśmy przygotować się znacznie wcześniej. Warto już teraz zapoznać się z ofertą producentów i najnowszymi trendami związanymi ze słodkimi wyznaniami miłosnymi. 

Walentynki należą do pralin

Jedną z często wybieranych kategorii są praliny. Według danych CMR w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży tej kategorii w tygodniu z 14 lutym rośnie ponad dwuipółkrotnie. I w kolejnym tygodniu równie gwałtownie spada. Wzrost wynika przede wszystkim z większej rotacji produktów.

Przeciętny sklep sprzedaje nieco ponad 2 razy więcej pralin w porównaniu do tygodnia – przed i po – walentynkach. Miłości nie da się wycenić, możemy jednak sprawdzić, że średnia cena za opakowanie jest o około 1 złotówkę większa niż w okolicznych tygodniach. Jednodniowe święto nie wpływa natomiast na wzrost dystrybucji tej kategorii, choć liczba dostępnych wariantów już wzrasta. Zakochani mogą wybierać spośród około dziesięciu.

Lizaki od serca

Popularnością cieszą się również lizaki. Wartość sprzedaży rośnie nieco mniej niż pralin ale nadal wysoko, bo ponad dwukrotnie. Podobnie jak w przypadku pralin średnia cena za opakowanie rośnie w porównaniu do tygodnia przed walentynkami. Jednak jest to zdecydowanie tańszy upominek, przeciętny lizak to wydatek około 1,30 zł.

Co ciekawe jedna zakochana osoba kupuje prawie 3 sztuki podczas swoich zakupów. Jest to drobny prezent dawany większej liczbie osób. Widząc zwiększony popyt sklepy oferują nieznacznie większą liczbę wariantów niż w pozostałych tygodniach. W okresie walentynek zdecydowanie zmienia się struktura sprzedaży tej kategorii. Wszystkie dziesięć najpopularniejszych produktów w analizowanym tygodniu nawiązuje do święta: lizaki w kształcie serca, z napisami „I love you” czy zwierzątka również z sercami.

Czekolada na każdą okazję

Wiele osób na prezent dla bliskiej osoby wybiera również tabliczkę czekolady. I chociaż wzrost wartość sprzedaży wszystkich rodzajów czekolady w tygodniu zawierającym 14 lutego nie jest imponujący bo wynosi mniej niż 20% (tydzień 08-14.02.2021 vs 01-07.02.2021), to jednak w sklepach małoformatowych do 300 mkw. są pewne rodzaje tabliczek, które osiągają zdecydowanie większe wzrosty. Przede wszystkim są to czekolady duże, których sprzedaż wzrosła o około 50%. Średnia waga takiego opakowania to w przybliżeniu 250 gram, a cena jest niższa niż 12 złotych. Przeciętnie kupowane jest 1 opakowanie.