Komercyjne walentynki – czyli co sprzedaje się najlepiej w dniu zakochanych

Komercyjne walentynki – czyli co sprzedaje się najlepiej w dniu zakochanych

Słodycze, róże, serduszka czy kartki z miłosnymi wierszykami – pomysłów na wyrażenie uczuć jest nieskończenie wiele. Bez wątpienia walentynki są – obok Bożego Narodzenia – jednym z najbardziej dochodowych świąt. W wielu branżach.

Co łączy ze sobą takie kategorie jak: praliny, czekolady w tabliczkach, likiery, wino, damskie i męskie zapachy, prezerwatywy i lubrykanty? Otóż sprzedaż wszystkich z nich znacząco wzrasta w tygodniu, w którym wypadają Walentynki.

Piotr Kędzierski, Senior Client Consultant NielsenIQ, analizując sprzedaż dwóch pierwszych tygodni lutego w 2021 roku – zauważa, że Polacy w drugim tygodniu – czyli tym, który kończył się walentynkową niedzielą, kupili odpowiednio:

  • 14% i 34% więcej litrów wina i likierów,
  • 12% więcej kilogramów czekolady w tabliczkach,
  • 29% więcej sztuk prezerwatyw,
  • 51% więcej lubrykantów,
  • około 70% więcej litrów perfum.

Wzrosty w kategorii pralin

Patrząc na kategorię pralinek, jeśli porównamy jej wolumenową sprzedaż w tygodniu poprzedzającym święto zakochanych do tygodnia „walentynkowego”, obserwujemy wzrost aż o 90% w roku 2021 i blisko 80% w roku 2020.

Przeczytaj też:

Analizując sprzedaż tej kategorii podobne wzrosty sprzedaży widzimy też w tygodniach, w których występują inne święta: Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Kobiet czy Dzień Matki. Możemy więc śmiało powiedzieć, że Polacy bardzo chętnie wyrażają swoje uczucia za pomocą słodkich upominków.

Piękny uśmiech na walentynki

Co ciekawe, kategorią, której wyraźne wzrosty sprzedaży obserwujemy tylko w tygodniach przedświątecznych oraz właśnie w tygodniu z Walentynkami, są elektryczne szczoteczki do zębów.

W 2021 roku sprzedaż tych produktów w drugim tygodniu lutego w porównaniu do pierwszego tygodnia miesiąca wzrosła o blisko 140%, a rok wcześniej mieliśmy do czynienia ze wzrostem blisko 90% patrząc na analogiczne tygodnie. Wygląda na to, że miłość w Polsce ma więc nie tylko słodki smak, ale i zdrowe zęby. Czy podczas Walentynek 2021, czyli święta w czasie lockdownu, kiedy nie mogliśmy pójść do restauracji, zaobserwowaliśmy coś nietypowego? Owszem – względem poprzedniego tygodnia aż o 55% wzrosła sprzedaż kategorii Mrożona Pizza.

Piotr Kędzierski, Senior Client Consultant NielsenIQ

Źródło danych: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, sprzedaż wolumenowa, dane tygodniowe W1 2020 – W43 2021, rynek Scantrack Food, kategorie: Praliny, Czekolady w Tabliczkach, Likiery, Wino, Mrożona Pizza oraz rynek Scantrack Drug, kategorie: Damskie i Męskie Zapachy, Prezerwatywy, Lubrykanty, Elektryczne Szczoteczki do zębów