Unilever ogłosił wyniki za 2021 r. Wzrost bazowy najwyższy od 9 lat

Unilever ogłosił wyniki za 2021 r. Wzrost bazowy najwyższy od 9 lat

Unilever ogłosił wyniki za 2021 rok, a ten był dla firmy szczególnie intensywny. Spółka zdecydowała się na sprzedaż swoich herbacianych marek za 4,5 mld euro, a także zrealizowała skup akcji własności o wartości 3 mld euro. Wzrost bazowy w Unilever był w tym czasie najszybszy od dziewięciu lat i wyniósł 4,5%. 

Unilever, który w swoim portfolio posiada już ponad 400 marek o wartości 13 mld euro, zakończył 2021 rok z całorocznym wzrostem sprzedaży na poziomie 4,5%. Najszybciej w tym czasie rosła kategoria żywnościowa, gdzie bazowy wzrost wyniósł 5,6%. Obroty firmy w 2021 roku podniosły się o 3,4%. Po drugim pandemicznym roku w Unilever zwiększył się także udział kanału e-commerce, który przy 44% wzroście stanowi obecnie już 13% obrotów firmy.

Nasze marki warte trzynaście miliardów euro wzrosły o 6,4%. Rynki priorytetowe w Chinach, Indiach i Stanach Zjednoczonych wzrosły odpowiednio o 14,3%, 13,4% i 3,7%. Nasz wzrost w e-commerce wyniósł 44%, wyprzedzając wzrost kanałów globalnych i doprowadzając e-commerce do 13% obrotów.

Alan Jope, dyrektora generalnego

Bazowy zysk operacyjny w firmie wyniósł w 2021 roku 9,6 mld euro, co stanowi wzrost o 2,9%, w tym negatywny wpływ waluty w wysokości 4,3%. Bazowa marża operacyjna spadła o 10 pb. Zaś marża brutto o 120 pb odzwierciedlając bardzo wysoką inflację kosztów surowców, opakowań i dystrybucji, częściowo skompensowaną przez działania oszczędnościowe i cenowe. Inwestycje w markę i marketing nieznacznie spadły, ale pozostały na konkurencyjnym poziomie, a koszty ogólne skorzystały z dźwigni obrotu, wywierając pozytywny wpływ odpowiednio 90 pb i 20 pb na bazową marżę operacyjną.

Głównym wyzwaniem 2021 r. był dramatyczny wzrost kosztów nakładów. Odpowiedzieliśmy działaniami cenowymi, zapewniając bazowy wzrost cen o 2,9% w skali roku, przyspieszając do 4,9% w czwartym kwartale, przy całorocznej marży operacyjnej niższej o 10 punktów bazowych i zysku na akcję wzroście o 5,5%.

Alan Jope, dyrektora generalnego

Perspektywy na 2022 rok

Unilever spodziewa się w 2022 roku bazowego wzrostu sprzedaży na poziomie od 4,5 do 6,5%. "Ceny nadal będą wysokie, co w rezultacie wpłynie na wielkość sprzedaży" – czytamy w komunikacie spółki.

Firma w 2022 roku oczekuje bardzo wysokiej inflacji kosztów nakładów. W pierwszej połowie roku mogą one przekroczyć 2 mld euro, co może się zmniejszyć do 1,5 mld euro w drugiej części roku. Firma planuje w bieżącym roku utrzymać konkurencyjny poziom inwestycji w marketing, badania i rozwój oraz nakłady kapitałowe w okresie presji na marże brutto wywołanej inflacją, aż do normalizacji kosztów nakładów i odzwierciedlenia pełnego zakresu cen.

W ostatnich tygodniach intensywnie angażowaliśmy się z naszymi akcjonariuszami i otrzymaliśmy silny sygnał, że należy zmierzyć ewolucję naszego portfela. Dlatego nie zamierzamy dokonywać dużych przejęć w dającej się przewidzieć przyszłości i przeprowadzimy program skupu akcji o wartości do 3 miliardów euro w ciągu najbliższych dwóch lat.

Alan Jope, dyrektora generalnego

Jak oczekuje Unilever, bazowa marża operacyjna w 2022 r. spadnie o 140-240 punktów bazowych, a więc utrzyma się na poziomie od 16% do 17%. "Spodziewamy się, że marża zostanie przywrócona po 2022 r., przy czym większość powróci w 2023 r., a reszta w 2024 r." – informuje w komunikacie spółka.

Silne przepływy pieniężne Unilever będą kontynuowane , a Zarząd zatwierdził program skupu akcji o wartości do 3 miliardów euro, który ma zostać przeprowadzony w ciągu najbliższych dwóch lat i który, jak się spodziewamy, rozpocznie się w pierwszym kwartale.