TOP 3 światowe trendy wegańskie na 2022 rok wg ekspertów Mintel

TOP 3 światowe trendy wegańskie na 2022 rok wg ekspertów Mintel

​Na całym świecie obchodzony jest Veganuary 2022, czyli coroczne wyzwanie zorganizowane przez brytyjską organizację o tej samej nazwie. Agencja badawcza Mintel postanowiła z tej okazji wskazać najlepsze trendy wegańskie wybrane przez ekspertów.

  1. Roślinne zamienniki mleka
  2. Innowacja w zakresie owoców morza na bazie roślin
  3. Przekąski stymulatorem wzrostu dla alternatyw mięsnych

Veganuary polega na wypróbowaniu diety wegańskiej i utrzymaniu tych nawyków przez cały miesiąc. Podczas kampanii w 2021 roku w akcji wzięło udział ponad 500 tys. osób. Eksperci od żywności i napojów z Mintel wybrali najlepsze wegańskie trendy, na które warto zwrócić uwagę w tym roku.

Roślinne zamienniki mleka

Ophelie Buchet, globalny analityk ds. żywności i napojów, zwróciła uwagę na roślinne zmienniki mleka jako istotny trend w 2022 roku. "Konsumenci przestawiają się z mleka mlecznego na mleko roślinne ze względu na ich lepsze właściwości środowiskowe, ponad smak i cenę. Dotyczy to zwłaszcza młodych konsumentów, którzy spożywają mniej białka zwierzęcego przede wszystkim ze względu na ochronę środowiska" – tłumaczy ekspertka. Jak wskazują dane IRI, sprzedaż mleka owsianego wzrosła aż o 100 mln euro w ciągu ośmiu miesięcy do sierpnia 2021 roku.

Połowa tego wzrostu pochodziła z przejęcia udziału innych mlek roślinnych, po doniesieniach w mediach, że mleko owsiane jest najbardziej zrównoważoną alternatywą dla mleka.

Ophelie Buchet, globalny analityk ds. żywności i napojów, Mintel

Jak dodaje, mleko ziemniaczane może zastąpić owies jako bardziej zrównoważona alternatywa dla mleka bezmlecznego. Póki co ziemniaki są bardzo niszowym składnikiem w kategorii mleka roślinnego (stanowią średnio mniej niż 0,2% wprowadzonych na rynek według Mintel GNPD). Jednak, jak zaznacza ekspertka, głośne premiery, takie jak napój na bazie ziemniaków DUG, mogą zwiększyć zainteresowanie tym składnikiem roślinnym.

Innowacja w zakresie owoców morza na bazie roślin

Dasha Shor, globalny analityk ds. żywności i napojów z Chicago, przypomina o innowacjach w zakresie alternatyw dla owoców morza, które w ostatnich latach pozostawały dosyć niszowe w stosunku do substytutów czerwonego i białego mięsa.

Jednak innowacje w zakresie owoców morza na bazie roślin nabrały ostatnio tempa. Popularne są alternatywy dla ryb i skorupiaków, ponieważ duże i małe firmy tworzą wegańskiego tuńczyka i filet z łososia w solance

Dasha Shor, globalny analityk ds. żywności i napojów, Mintel

Eksperka zwraca uwagę na czynniki, które przyczyniają się do zainteresowania konsumentów alternatywami dla ryb. Poza oczywistymi korzyściami zdrowotnymi, sybstytuty ryb mogą rozwiązać problemy środowiskowe i etyczne. "Obejmuje to przełowienie, a także obawy związane z praktykami pracowniczymi (np. obieranie krewetek), zanieczyszczeniem środowiska (w tym mikrodrobinami plastiku) oraz chorobami, które dotykają społeczności ryb hodowlanych" – tłumaczy Dasha Shor. 

Co więcej, zamienniki ryb i owoców morza oferują większą różnorodność konsumentom, którzy chcą urozmaicać swoją rytunę. Dla tych, którzy nie są zbyt pewni gotowania świeżych ryb, substytuty są dostępne w wygodnych, łatwych do przyrządzenia formatach, które eliminują potrzebę czyszczenia i odkostniania ryb.

W przyszłości produkty z owoców morza pochodzenia roślinnego mogą również znaleźć niszę w imitowaniu gatunków, które są rzadkie, zagrożone lub trudniejsze i droższe w zbieraniu, czyszczeniu i transporcie – takich jak jeżowiec, tuńczyk błękitnopłetwy, jesiotr czy ikra ryb. 

Dasha Shor, globalny analityk ds. żywności i napojów, Mintel

Przekąski stymulatorem wzrostu dla alternatyw mięsnych

Jak zauważa starszy analityk ds. żywności i napojów z Mintel Germany, Valentin Thies: przekąski mogą stać się kluczowym katalizatorem dalszego wzrostu sprzedaży alternatywnych produktów mięsnych w Niemczech w 2022 r. Jest to spowodowane coraz większym nasyceniem rynku produktami przeznaczonymi na główne pory posiłków. "Dlatego mniejsze formaty przekąsek mogą otworzyć nowe okazje do jedzenia u fleksitarian" – wyjaśnia ekspert.

Chociaż ponad połowa niemieckich konsumentów podjada przekąski co najmniej raz dziennie, temat ten pozostaje niezbadany dla wielu alternatywnych marek mięsnych. Młodsi konsumenci, zwłaszcza osoby w wieku 16-24 lata, stanowią kluczową szansę w Niemczech: prawie sześciu na dziesięciu z nich co najmniej raz w tygodniu je przekąskę zamiast odpowiedniego posiłku. Napędzają oni także popyt na ekologiczną i zdrową żywność pochodzenia roślinnego.

Valentin Thies, starszy analityk ds. żywności i napojów, Mintel Germany

Valentin Thies zaznacza, że przekąski będące alternatywą dla mięsa muszą zapewniać pewne właściwości. Poza smakiem, konsystencją i kolorem, na szczególną uwagę zasługują takie cechy, jak wysoka sytość i gęstość składników odżywczych. 

Przekąski będące alternatywą dla mięsa mogą wzbogacić modne składniki, takie jak białko grochu, które zapewniają uczucie sytości i poprawiają gęstość składników odżywczych.

Valentin Thies

Źródło: Mintel

Reklama