Kolejne duże sieci handlowe rezygnują ze sprzedaży jajek z chowu klatkowego. Namawiają do tego aktywiści ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki, które w nowy rok wkroczyło z dużą kampanią.
W 22 miejscowościach w Polsce pojawiły się billboardy zachęcające do podjęcia noworocznego postanowienia o rezygnacji z kupowania jaj pochodzących z chowu klatkowego w 2022 roku. Akcja jest częścią kampanii „Jak One To Znoszą?” prowadzonej przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki.
Jak podkreśla Stowarzyszenie, nowy rok to idealny czas na wprowadzenie nowych, lepszych dla zwierząt nawyków zakupowych i przerzucenie się na jaja z chowu alternatywnego – duże sieci handlowe, takie jak Netto, Kaufland czy Biedronka, nie będą już sprzedawać jajek „trójek” w 2022 roku. Podobną decyzję podjęła sieć hurtowni Makro.
Czym różni się chów ściółkowego od klatkowego?
Jaja z chowu ściółkowego (oznaczone cyfrą „2”) są nieznacznie droższe od tych klatkowych, a zmiana warunków życia kur jest bardzo znacząca. Ptaki mają możliwość poruszania się, a większa przestrzeń zapewnia im warunki do realizacji wielu ważnych dla nich zachowań. Mogą wykonywać pełen repertuar zachowań lokomocyjnych i związanych z pielęgnacją, a ponadto wykazują więcej zachowań eksploracyjnych niż w chowie klatkowym. Dzięki zapewnieniu znacznie większej ilości ściółki – stanowiącej wzbogacenie środowiska życia kur – niż w chowie klatkowym, można obniżyć ryzyko wydziobywania piór i kanibalizmu.
Hodowla kur nie jest obojętna zdecydowanej większości Polaków
Według badania przeprowadzonego przez Biostat w maju 2021 r. blisko 80% Polaków chce, aby na produktach zawierających jaja pojawiła się informacja o systemie hodowli kur. Co więcej, aż 82% ankietowanych zgodnie odpowiedziało, że chów klatkowy kur niosek nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków do życia (Biostat, 2020). Zdecydowana większość Polaków troszczy się o los kur niosek i chce jego poprawy.
Źródło: Stowarzyszenie Otwarte Klatki