Kolejne duże sieci handlowe wycofują ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego

Kolejne duże sieci handlowe wycofują ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego

Kolejne duże sieci handlowe rezygnują ze sprzedaży jajek z chowu klatkowego. Namawiają do tego aktywiści ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki, które w nowy rok wkroczyło z dużą kampanią.

W 22 miejscowościach w Polsce pojawiły się billboardy zachęcające do podjęcia noworocznego postanowienia o rezygnacji z kupowania jaj pochodzących z chowu klatkowego w 2022 roku. Akcja jest częścią kampanii „Jak One To Znoszą?” prowadzonej przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki.

Billboardy Stowarzenia Otwarte Klatki pojawiły się w 22 miejscowościach w Polsce, m.in. w Zakopanem, Piekarach Śląskich, Rawiczu, Łomży i Tarnowskich Górach. 

Jak podkreśla Stowarzyszenie, nowy rok to idealny czas na wprowadzenie nowych, lepszych dla zwierząt nawyków zakupowych i przerzucenie się na jaja z chowu alternatywnego – duże sieci handlowe, takie jak Netto, Kaufland czy Biedronka, nie będą już sprzedawać jajek „trójek” w 2022 roku. Podobną decyzję podjęła sieć hurtowni Makro.

Trend wycofywania jaj klatkowych wśród firm jest widoczny już od kilku lat. W tym roku mamy jednak okazję zobaczyć, jak zobowiązania największych sieci sklepów w Polsce wchodzą w życie. Cieszymy się, że sieci te wychodzą naprzeciw oczekiwaniom świadomych konsumentów i wycofują nieetyczne jajka z oferty już teraz.

Julia Pająk, Specjalistka ds. Kampanii Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki

Czym różni się chów ściółkowego od klatkowego?

Jaja z chowu ściółkowego (oznaczone cyfrą „2”) są nieznacznie droższe od tych klatkowych, a zmiana warunków życia kur jest bardzo znacząca. Ptaki mają możliwość poruszania się, a większa przestrzeń zapewnia im warunki do realizacji wielu ważnych dla nich zachowań. Mogą wykonywać pełen repertuar zachowań lokomocyjnych i związanych z pielęgnacją, a ponadto wykazują więcej zachowań eksploracyjnych niż w chowie klatkowym. Dzięki zapewnieniu znacznie większej ilości ściółki – stanowiącej wzbogacenie środowiska życia kur – niż w chowie klatkowym, można obniżyć ryzyko wydziobywania piór i kanibalizmu.

Hodowla kur nie jest obojętna zdecydowanej większości Polaków

Według badania przeprowadzonego przez Biostat w maju 2021 r. blisko 80% Polaków chce, aby na produktach zawierających jaja pojawiła się informacja o systemie hodowli kur. Co więcej, aż 82% ankietowanych zgodnie odpowiedziało, że chów klatkowy kur niosek nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków do życia (Biostat, 2020). Zdecydowana większość Polaków troszczy się o los kur niosek i chce jego poprawy.


Źródło: Stowarzyszenie Otwarte Klatki

Reklama