Kaufland Polska odpowiada na zarzuty UOKiK

3 stycznia br. prezes UOKiK nałożył na spółkę Kaufland Polska Markety karę w wysokości blisko 140 mln zł za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej oraz wprowadzanie konsumentów w błąd. Sieć odpowiada na zarzuty UOKiK i pokreśla, że podstawą funkcjonowania firmy jest działalność zgodna z prawem.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta w grudniu 2021 roku wydał decyzje dotyczące spółki Kaufland Polska Markety. Kontrole wykazały nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej przez firmę oraz wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez błędne oznaczanie warzyw krajem pochodzenia. Więcej o decyzjach UOKiK w sprawie Kaufland przeczytasz tutaj.

Kaufland Polska zaznacza, że w obydwu postępowaniach UOKiK firma wykazywała  pełną wolę współpracy i chęć wypracowania porozumienia. Oficjalne decyzje prezesa Urzędu sieć otrzymała dopiero 3 stycznia br.

Jesteśmy przekonani, że nasze działania odpowiadały obowiązującym przepisom, jednak ze względów ostrożnościowych dopasowaliśmy je do uwag podnoszonych przez Urząd.

Oświadczenie Kaufland Polska

Firma odniesie się do przedstawionych zarzutów dopiero po otrzymaniu i analizie wydanych decyzji.

"Podstawą funkcjonowania Kaufland Polska jest działalność zgodna z prawem"

Firma zaznacza, że kontrola, na podstawie której został sformułowany zarzut dot. niepoprawnego oznaczania produktów krajem pochodzenia, wskazała marginalny odsetek niedopatrzeń w kontekście całego szerokiego asortymentu warzyw i owoców dostępnych w sklepach sieci.

Przypomnijmy, że kontrole Inspekcji Handlowej przeprowadzono w 71 sklepach Kaufland w całej Polsce, co stanowi jedną trzecią wszystkich sklepów tej sieci w kraju. Nieprawidłowości związane z błędnym podawaniem kraju pochodzenia (zamieszczeniem innych informacji na wywieszce, a jeszcze innych na opakowaniu zbiorczym/jednostkowym) ujawniono w średnio co trzecim sklepie.

Jak ujawnia Kaufland Polska, w trakcie postępowanie sieć zaproponowała także implementację określonych rozwiązań, których beneficjentami byliby klienci lub placówki edukacyjne. Jednak żadna z propozycji nie została zaakceptowana przez Urząd.

Aby ograniczyć ryzyko błędu w oznaczeniach kraju pochodzenia warzyw i owoców, wdrożyliśmy rozwiązanie, które wykracza poza praktyki przyjęte w branży – elektroniczne etykiety cenowe. Tym samym informacje o cenie i pochodzeniu produktów są regularnie i automatycznie aktualizowane w naszych sklepach.

Oświadczenie Kaufland Polska

Sieć zapewnia, że transparentność i rzetelność informacji udzielanych klientom traktuje priorytetowo, o czym ma świadczyć szereg wytycznych i procedur w tym obszarze. "Zgodnie z polityką firmy wszystkie oznaczenia podlegają regularnej kontroli zarówno pracowników sklepów, Działu Rewizji sieci Kaufland, jak i niezależnych firm zewnętrznych, którym zlecamy audyt naszych placówek" – oświadcza firma. 


Foto: kaufland.pl

Reklama