Co czeka branżę alkoholową w 2022 roku? [PROGNOZY]

Co czeka branżę alkoholową w 2022 roku? [PROGNOZY]

Miniony 2021 rok przyniósł rynkowi alkoholi sporo wyzwań. Trwająca już od blisko 2 lat pandemia wpłynęła na zmiany w obrębie nawyków zakupowych. Co czeka branżę w 2022 roku? Na pewno wzrost cen.

Podatek akcyzowy wymusi wzrost cen

Wydatki Polaków na trunki z procentami na przestrzeni 2020 i 2021 roku urosły o 1 mld złotych (dane NielsenIQ za okres sierpień 2020 - sierpień 2021). Jak się jednak okazuje, nie wynikało to ze zwiększonej konsumpcji, ale wzrostu cen. Rok 2022 będzie jeszcze droższy. 

W Polsce wzrost cen jest nieunikniony, choćby ze względu na dalszy wzrost akcyzy. Od 1 stycznia 2022 roku akcyza wzrośnie o 10%, a w kolejnych latach będzie rosła nadal – po 5% rocznie. Już teraz udział akcyzy w tanich produktach sięga blisko 80% ceny.

Końca podwyżek nie widać

Drugi czynnik, który na pewno wpłynie na ceny, to inflacja – w Polsce osiągnęła 6,8%. Poza tym wzrost przeciętnego wynagrodzenia wyniósł 8,4%, a ceny produkcji wzrosły o 11,8%.

Niestety, końca podwyżek nie widać. Dla firm istotne jest także to, że drożeją waluty. Zarówno EUR, GBP, jak i USD zbliżają się do historycznie wysokich poziomów. Podobna sytuacja zdarzyła się już w przeszłości. Niestety, wtedy zwiastowała kryzys gospodarczy trwający kilkanaście miesięcy

Remigiusz Zdrojkowski z XBS PRO-LOG, firmy wyspecjalizowanej w logistyce towarów akcyzowych

Kolejny problem to gaz. Według notowań z Towarowej Giełdy Energii, ceny skoczyły (w porównaniu do roku przed pandemią) o 600-700%. A trzeba pamiętać, że około 30% kosztów produkcji szkła to właśnie gaz. Do tego dochodzą koszty energii elektrycznej. Ceny prądu wzrosły mniej więcej o 100%.

Wyższe ceny usług przekładają się na wyższe koszty życia, a więc rosnąć muszą również wynagrodzenia stanowiące koszty pracy. I koło się zamyka. Już teraz brakuje kierowców, co przekłada się na problemy logistyczne w dostawach. Można zakładać, że problemy z dostawami mogą być odczuwane przynajmniej w pierwszej połowie roku.

Przeczytaj też:

Jeśli jednak Polacy poczują, że ich portfele są chudsze, niechętnie będą wydawać pieniądze na to, bez czego można się obyć. Z badań przeprowadzanych pod koniec 2021 roku wynika, że wiele osób już deklaruje, że zmniejszyło wydatki. Ci, którzy oszczędzają, w pierwszej kolejności ograniczają zakupy odzieży, alkoholu i słodyczy.

Nadzieja w sprzedaży alkoholu online

Czy więc w prognozach na przyszły rok jest szansa na choćby nutę optymizmu? Przedstawiciele branży alkoholowej w Polsce od lat czekają na zmianę prawa, tak aby wreszcie w pełni legalna stała się sprzedaż trunków przez Internet. Jest szansa, że taka zmiana nastąpi właśnie w 2022 roku! Szczegóły nie są jeszcze znane, jednak temat ten coraz śmielej poruszają zarówno przedstawiciele branży, jak i posłowie, w dodatku z różnych opcji politycznych. Może więc w tym jednym przypadku możliwa będzie zgoda ponad podziałami?

Jedno jest pewne. Choć już ostatnie dwa lata były dość trudne dla branży alkoholowej, rok 2022 nie zapowiada się jako ten, który będzie znacząco lepszy. Z pewnością branża będzie musiała po raz kolejny zmierzyć się z poważnymi wyzwaniami.


Źródło: XBS Prolog S.A.

Reklama