Półka z winami musującymi [PORADY EKSPERTA]

Jak stworzyć atrakcyjną półkę z winami musującymi nie tylko na czas karnawału? Odpowiedź będzie różna, w zależności od tego, jaki kanał dystrybucji bierzemy pod uwagę.

Dyskonty, supermarkety i sklepy osiedlowe

Jeśli mówimy o dyskontach, placówkach wielkopowierzchniowych i sklepach osiedlowych, czyli miejscach, gdzie półka z alkoholem znajduje się zawsze, ale wino nie zawsze jest pierwszym wyborem klienta, warto pamiętać o kilku zasadach:

  1. W takich sklepach warto skoncentrować się na najbardziej popularnych i pewnych produktach, ponieważ klient odwiedzający placówkę nie zawsze lubi eksperymentować, chce po prostu kupić wino, które po otworzeniu go nie rozczaruje.
  2. Na pewno w ofercie musi się pojawić szampan, który będzie swojego rodzaju zwieńczeniem półki z alkoholami  pod względem cenowym.
  3. Warto również postawić na cavę, która wypełni przedział cenowy między prosecco, a szampanem lub będzie najbardziej budżetowym winem.
  4. Trzecim z win musujących jest właśnie prosecco, które bije u nas rekordy popularności.

Najszerszy asortyment powinno mieć prosecco oraz cava, gdyż są to kategorie łatwo dostępne pod względem cenowym. Warto postawić na różne marki winiarskie, różne stopnie wytrawności i kategorie -  wprowadzając na półkę np. prosecco rose lub bio. Tak samo w przypadku cavy – może być to wersja różowa lub półsłodka, nie tylko zaś wytrawna. Ten segment najlepiej rozszerzyć tak bardzo, jak tylko pozwala na to wielkość półki.

Kolejnymi winami musującymi, które warto rozważyć przy wprowadzeniu do portfolio są asti oraz ice. Będą one świetnym uzupełnieniem oferty pod kątem budowania kategorii win słodkich i półsłodkich.

Nie można również zapomnieć o niezwykle dynamicznie rozwijającym się segmencie win bezalkoholowych!

Trudno określić idealne, podręcznikowe proporcje budowania oferty winiarskiej w zależności od stopnia wytrawności trunku. Trzeba przede wszystkim obserwować klienta i jego wybory, w niektórych miejscach wina półsłodkie i półwytrawne mogą stanowić bardzo duży segment, natomiast z doświadczenia wiem, że półka win najczęściej zdominowana jest przez warianty wytrawne.
Mówiąc kolokwialnie – „półka powinna żyć” i cały czas reagować na potrzeby klienta.

Równie ważne jak sama oferta jest to, by klient przy półce z alkoholem – w sklepie, gdzie nie ma osoby, która może doradzić, pomóc w wyborze wina – nie czuł się zagubiony. Mnogość etykiet, a także bardzo często niezrozumienie nazw widocznych na butelce, powodują zakłopotanie i nie ułatwiają dokonania wyboru. Trzeba zatem stworzyć warunki, w których klient poczuje się maksymalnie bezpiecznie.

Czytelna nawigacja jest w tym przypadku kluczowa. Wina musujące można zatem ustawiać na półce w klasycznej, najczęściej spotykanej kolejności: po krajach czy kategoriach lub po stopniu wytrawności.

Ciekawym rozwiązaniem jest również stworzenie nawigacji według okazji zakupowych, jak np. prezent, spotkanie z przyjaciółmi, uroczysty obiad itp. Takie ustawienie butelek z winem powoduje, że klientowi łatwiej jest podjąć decyzję.

Sklepy specjalistyczne z winami

Nieco inaczej sprawa powinna wyglądać w przypadku sklepu specjalistycznego. Przeważnie mamy tam dobrze przeszkoloną obsługę, która – gdy pozna nasze preferencje - może nam skutecznie doradzić.  

W sklepach specjalistycznych, w odróżnieniu od zwykłej placówki handlowej, powinniśmy oczekiwać nieco innej oferty win musujących. Taki sklep ukierunkowany jest na sprzedaż bardzo jakościowego, specjalnie wyselekcjonowanego wina, stąd oferta powinna być bardziej pogłębiona w każdej kategorii.

W tych miejscach raczej nie znajdziemy bardzo dużych, mainstreamowych marek winiarskich. To są sklepy, które starają się wyszukiwać swego rodzaju „perełki” i współpracować z firmami i winiarzami bardzo często lokalnymi, niszowymi, bądź z bardzo uznanymi producentami, których wina należą do najlepszych na świecie.

Nie jest jednak tak, że w sklepach specjalistycznych znajdują się jedynie drogie trunki. Oferta powinna być zatem tak skonstruowana, by można było kupić również mnóstwo win przystępnych cenowo.

Jeśli chodzi o pogłębianie kategorii win musujących, to na pewno w tym miejscu powinna zostać poszerzona kategoria szampanów. W sklepie specjalistycznym powinny znaleźć się szampany rocznikowe, powinniśmy móc kupić szampana blanc de blanc oraz blanc de noir. Etykiety najbardziej prestiżowe, czy nawet kolekcjonerskie również mogą znaleźć miejsce na półce.

Rozszerzając kategorię cavy, trzeba zwrócić uwagę na wersję reserva i gran reserva. Przez dłuższy proces dojrzewania wina na osadzie są bardziej złożone i harmonijne, ale także droższe.

Tworząc półkę z winami musującymi dla sklepów specjalistycznych warto zastanowić się nad wprowadzeniem również innych win musujących wytwarzanych metodą tradycyjną. Franciacorta, sekt czy cremant, stanowią świetne uzupełnienie oferty i mogą być przy okazji ciekawym wyróżnikiem na tle innych sklepów.

Winiarskie sklepy specjalistyczne to właśnie miejsce dla tego typu produktów. Oferta w tych miejscach powinna być oparta o produkty od małych, często rodzinnych producentów. W takich sklepach należy również poszukiwać win nietuzinkowych – z certyfikatami ekologicznymi i biodynamicznymi.  

Tomasz Potrzebowski – ekspert rynku wina w firmie Henkell Freixenet Polska