Mocny wzrost sprzedaży detalicznej w listopadzie. Też w e-commerce [GUS]

Mocny wzrost sprzedaży detalicznej w listopadzie. Też w e-commerce [GUS]

Sprzedaż detaliczna zdecydowanie urosła w listopadzie 2021 roku w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Jak wskazuje GUS, w cenach stałych odnotowała ona ponad 12% wzrost. Czy handel odbudowuje się po pandemii?

W listopadzie ubiegłego roku sprzedaż detaliczna odnotowała spadek na poziomie 5,3%. W tym roku dane GUS są bardziej optymistyczne. W listopadzie 2021 roku wobec spadku w 2020 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych była wyższa o 12,1%.

Warto jednak mieć na uwadze, że 2020 roku w handlu wprowadzone zostały liczne ograniczenia, m.in. te dotyczące funkcjonowania galerii handlowych. Co za tym idzie, tegoroczny listopad nie miał mocnego konkurenta. Mimo wszystko wzrost dynamiki sprzedaży rodzi pewne nadzieje.

W porównaniu do października br. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 1%. Choć po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie okazała się być o 2,5% wyższa w porównaniu do października br. 

W listopadzie 2021 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 2,5% w porównaniu z poprzednim miesiącem br.
Źródło: GUS

Wzrost odnotowano także w okresie od stycznia do listopada br. kiedy sprzedaż wzrosła o 7,7% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W 2020 roku czas ten zakończył się spadkiem na poziomie 3,1%. 

Dla jakich sklepów listopad 2021 był najlepszy?

Największy wzrost sprzedaży (w cenach stałych) w listopadzie br. w porównaniu do tego miesiąca 2020 roku odnotowano w przypadku podmiotów handlujących tekstyliami, odzieżą i obuwiem. Wzrost wyniósł w tych kategoriach ponad 50% r/r.  Jak donosi GUS, wyższą sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” zaobserwowano również w grupach: pozostałe (o 23,8%), farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 18,2%) oraz prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 12,5%) .

Sprzedaż (w cenach stałych) żywności, napojów i wyrobów tytoniowe odnotowała wzrost o 2,9% w porównaniu do listopada 2020 roku. 

Wzrost sprzedaży przez internet

Listopad okazał się także dobrym miesiącem dla sprzedaży internetowej. Wedle danych GUS, w porównaniu z październikiem wzrosła ona o ponad 35%. Oczywiście wpływ na wynik mogły mieć "święta zakupowe", czyli Black Friday i Cyber Monday, które w tym roku odbyły się 26 i 29 listopada. Wzrost sprzedaży w e-commerce przełożył się na końcowy udział tego kanału na poziomie 11,4%.

Podobnie jak w przypadku sprzedaży ogółem, także przez internet największy wzrost sprzedaży dotyczył tekstyliów, odzieży i obuwia (wzrost o 6,7 p.p.).

Reklama