Ledwie kilka dni dzieli nas od Wigilii, podczas której w wielu polskich domach pojawia się święty Mikołaj, Gwiazdor lub gwiazdka i wręcza prezenty. Jak się okazuje, wiele osób zakupy upominków zostawia na ostatnią chwilę. Ale nic straconego! Podpowiadamy co kupić w tym roku na prezent.
Jakie prezenty będą królowały w tym roku pod choinką?
Z odpowiedzią przychodzi fintech Mokka, na którego zlecenie ARC Rynek i Opinia[1] zrealizowało badanie. Zapytano w nim Polaków co najchętniej wręczają bliskim. Jak pokazują wyniki najchętniej wręczamy bliskim:
- kosmetyki (59%),
- odzież (43%),
- książki (41%),
- urządzenia elektroniczne (32%),
- biżuteria i akcesoria (29%),
- gry planszowe (21%),
- karty podarunkowe (19%),
- gry komputerowe (13%).
Szukając prezentów świątecznych czerpiemy pomysły z bardzo różnych źródeł. Często idziemy zainspirować się do sklepów (34%). Spora grupa z nas konsultuje się również z rodziną (30%). Pomocne w kwestii prezentów okazują się social media – 25% z nas szuka pomysłu na prezent na Facebooku, Instagramie (17%), a nawet na Youtube (16%). Opinie na temat produktów weryfikujemy na forach internetowych (24%). Inspiracją są dla nas też artykuły prasowe (17%). Jedynie 7% z nas korzysta przy wyborze prezentu z podpowiedzi sprzedawców w sklepach.
Jaki prezent kupić na święta 2021?
Kategorie prezentów, które wręczamy niekoniecznie pokrywają się z tym, bo chcielibyśmy otrzymać. Badania Mokka mogą być więc pomocne dla osób, które nie zdecydowały jeszcze w kwestii prezentów świątecznych.
Większość z nas chciałaby otrzymać urządzenie elektroniczne (36%), które wyprzedzają kosmetyki aż o 10 punktów procentowych. Ubrania też wcale nie są upragnionym prezentem – wybrałoby je na prezent dla siebie jedynie 22% ankietowanych. Biżuterię lub akcesoria to kolei marzenie tylko 21% ankietowanych. Co ciekawe, niemal tyle samo osób chciałoby otrzymać bilet lotniczy lub wyjazd w celach urlopowych. Tę kategorię prezentową wskazuje 19% Polaków. Warto też wiedzieć, że na święta Bożego Narodzenia wolimy otrzymywać prezenty osobiste – rzeczy do domu lub wystroju wnętrz chciałoby otrzymać jedynie 13% z nas.
[1] Badanie przeprowadzone metodą CAWI na próbie reprezentatywnej n=600, w grudniu 2021 przez ARC Rynek i Opinia