Już zaledwie kilka dni dzieli nas od świąt Bożego Narodzenia 2021. Jak się okazuje, to właśnie w tym czasie większość Polaków planuje kupić prezenty pod choinkę. Jak wyglądają tegoroczne zakupy bożonarodzeniowe?
Największa część Polaków pozostawia zakup prezentów na ostatnią chwilę – wynika z badania[1] ARC Rynek i Opinia zrealizowanych na zlecenie fintechu Mokka. Podczas szukania i zakupu upominków coraz częściej łączony jest kanał online i offline. Najczęściej wydajemy na te zakupy bieżącą pensję lub oszczędności (87%).
Kiedy Polacy kupują prezenty?
Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami, jednak wielu Polaków kupno prezentu zostawia jednak na ostatnią chwilę. Aż 59% Polaków kupuje prezenty na kilka dni przed świętami. Jedynie 29% z nas wybrało prezenty na miesiąc przed Bożym Narodzeniem lub wcześniej. Dla 12% jest to kwestia przypadku i trudno wskazać im konkretny termin.
Co drugi Polak finansuje w tym roku zakupy z bieżącej pensji (51%), a 36% sięgnie po oszczędności. Część z nas zrobi zakupy korzystając z karty kredytowej (18%), ale już 6% korzystając z płatności odroczonych.
Badania Mokka dotyczące zakupów przedświątecznych pokazują przede wszystkim, że Polacy nie tylko przekonali się do zakupów online, ale też z coraz większą swobodą poruszają się pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym, łącząc korzyści wynikające z korzystania z różnych typów sklepów. W tym roku podchodzimy do wydatków ostrożnie, preferując bezpieczne i łatwo dostępne formy finansowania.
Zakupy w formule hybrydowej
Mając pomysł na prezent zakupy realizujemy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak online. Obie opcje mają niemal tyle samo zwolenników – 30% preferuje zakupy przez internet lub aplikację, a 29% w sklepach stacjonarnych.
Co ciekawe Polacy stosują również model mieszany zakupów, tj. sprawdza produkt, dostępność czy cenę stacjonarnie a następnie kupuje online (13%). Podobnie 13% badanych – sprawdza najpierw, co chce kupić w internecie, a zakup finalizuje stacjonarnie (13%). Jest też niewielka grupa osób, która kupuje produkty w internecie, które odbiera w sklepie tradycyjnym. 6% trudno wskazać preferowany sposób zakupu.
Udział zakupów internetowych na pewno urósł w ostatnim czasie bardzo dynamicznie, to co zwraca jednak uwagę to coraz większa skłonność Polaków do łączenia form zakupów online i stacjonarnych. Tzw. omnikanałowość to trend, który będzie z pewnością wiodący w najbliższych latach.
[1] Badanie przeprowadzone metodą CAWI na próbie reprezentatywnej n=600, w grudniu 2021 przez ARC Rynek i Opinia