Największą popularnością na całym globie cieszy się świętowanie w domu – wynika z międzynarodowego badania grupy IRiS, której polską część zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Aż 57% badanych z całego świata specjalne okazje woli celebrować w zaciszu domowym. Do restauracji w tym celu udaje się 43% respondentów.
Polacy, podobnie jak mieszkańcy Boliwii, Chile, Peru, Nigerii, Indonezji, Szwajcarii, Indii i Kolumbii są w grupie narodów, które najczęściej deklarują chęć zapraszania znajomych i rodziny do domu w celu wspólnego świętowania. Z kolei najbardziej chętni na wyjście do restauracji są Hiszpanie, Japończycy i mieszkańcy Korei Południowej.
Czas z rodziną przy wspólnym posiłku
Z kolei patrząc na sposób spędzania wolnego czasu z rodziną – badani częściej wykazywali chęć spędzenia go przy wspólnym posiłku w domu (55%) niż np. podczas wspólnego wypadu (45%). W tym przypadku Polacy wpisują się dokładnie w średnią. Warto podkreślić, że zwolenników wspólnej wycieczki jest więcej wśród mieszkańców krajów europejskich, np. Hiszpanii, Rumunii, Grecji, Włoch, Szwajcarii czy Austrii, z kolei zwolenników wspólnego posiłku najwięcej jest wśród mieszkańców krajów spoza Europy.
Jak komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, Polacy są w procesie transformacji zachowań związanych ze spędzaniem wolnego czasu czy świętowaniem uroczystości z modelu tradycyjnego, który funkcjonował przez wiele lat na model południowo-europejskim.
Jak dodaje dr Czarnecki, preferencje Polaków zależą od miejsca zmieszkania. Wyjście do restauracji jest bardziej popularne w dużych miastach, gdzie oferta w tym zakresie jest większa, zarobki zazwyczaj wyższe i tempo życia szybsze. Oczywisty wpływ na sposób świętowania ma także pandemia, co dotyczy całego świata.
Źródło: ARC Rynek i Opinia
Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 21 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12.07-18.08.2021.