Biedronka wyposaża centra dystrybucyjne w innowacyjny system nadajników

Biedronka wyposaża centra dystrybucyjne w innowacyjny system nadajników

Sieć Biedronka inwestuje w nowoczesne technologie i wyposaża swoje centra dystrybucyjne w innowacyjny system beaconów IOT stworzony przez firmę ELCAR. Nadajniki typu beacon wykorzystują technologię Bluetooth pozwalającą zbierać szereg informacji.

Dzięki tym urządzeniom logistyka staje się efektywniejsza a to pozwala na zapewnienie jeszcze większej świeżości warzyw i owoców oraz pełnej dostępności towaru na sklepowych półkach. Ponad 17 tysięcy nadajników pojawi się niebawem we wszystkich 16 centrach dystrybucyjnych Biedronki na terenie kraju.

Jak działają nadajniki Beacon?

Beacony to niewielkie urządzenia – nadajniki Bluetooth z baterią, emitujące sygnał radiowy. Zbierają dane dotyczące lokalizacji, temperatury otoczenia, wilgotności czy wstrząsów. Beacon zamontowany np. na palecie, na opakowaniu, w pojemniku jest w stanie cały czas monitorować ważne wskaźniki i podawać umiejscowienie tego nośnika w łańcuchu logistycznym.

Połączone w liczbie kilku tysięcy stają się inteligentną siecią, która pozwala efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw. Wykorzystanie tego systemu pozwala na dokładne śledzenie trasy towaru i warunków, w jakich produkt był przewożony, począwszy od jego producenta, aż po półkę sklepową.  

System został już wdrożony w centrum dystrybucyjnym w gminie Brwinów (woj. Mazowieckie) obsługującym sklepy sieci Biedronka znajdujące się w Warszawie. Następne w kolejności są magazyny mieszczące się w Mszczonowie oraz w Wyszkowie.

Precyzyjna wiedza o stanie infrastruktury pozwala nam lepiej ją wykorzystać. Dzięki dokładniejszej informacji ograniczamy niepotrzebne kursy pojazdów, co pozytywnie wpłynie na zmniejszenie śladu węglowego i przyczyni się do realizacji jednego z filarów społecznej odpowiedzialności biznesu jakim jest ochrona środowiska. 

Wojciech Józefowski, dyrektor logistyki w sieci Biedronka

Jakie dane zbierają Beacony?

Beacony mierzą temperaturę, pozwalają więc na bieżąco kontrolować jej prawidłowość w każdym miejscu (np. w mroźni i chłodni). W systemie są podane informacje o tym, jakie jest wykorzystanie infrastruktury:

  • Które nośniki (chłodnie, mobilne lodówki) są aktualnie w myjni lub dezynfekcji?
  • Które nośniki są gotowe do załadowania?
  • Jaka jest dostępność wolnych pojemników, kiedy wrócą z transportu?
  • Jak długo urządzenia i maszyny przebywają w strefie serwisowej?
  • Czy w całym łańcuchu dostaw nie ma miejsc, gdzie niepotrzebnie zalegają nieużywane nośniki, transportery, palety, wózki transportowe?

System logistyczny Biedronki

Sieć Biedronka to blisko 3200 sklepów zlokalizowanych w ponad 1100 miejscowościach. Aby zapewnić regularne dostawy świeżych warzyw i owoców, mięs, ryb oraz innych produktów, których transport wymaga kontrolowanej, niskiej temperatury (np. nabiału), powstał jeden z najbardziej złożonych i nowoczesnych systemów logistycznych w branży retail:

  • 16 centrów logistycznych o łącznej powierzchni magazynowej ponad 400 tys. m2
  • W każdym takim centrum zatrudnionych średnio 300-400 osób
  • 6000 osób łącznie czuwa nad łańcuchami dostaw Biedronki
  • Codziennie wysyłane jest ponad 90 tys. palet, na nich ponad 5 mln kartonów, obsługiwanych przez 1200 pojazdów ciężarowych

Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych pozwala na wsparcie efektywności, planowanie oraz lepszą kontrolę bezpieczeństwa towaru i infrastruktury. Stosowanie technologii jest niezbędne, jeśli chce się zapanować nad transportem o takim stopniu złożoności jaki zbudowała Biedronka.

Rafał Koszewski, założyciel i prezes firmy Elcar