Cyber Week 2021 – podsumowanie

Firma Salesforce przeanalizowała dane dotyczące zakupów ponad miliarda konsumentów z całego świata w dniach 23-29 listopada i podsumowała wyniki w corocznym raporcie pt. Cyber Week.

Jak możemy przeczytać w raporcie, globalna sprzedaż e-commerce na świecie w 2021 r. wyniosła 275 mld dolarów, co stanowi rekord i wzrost o 2% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Duża część tych wydatków odbyła się w Stanach Zjednoczonych. Wartość sprzedaży online wyniosła tam 62 mld dolarów ze wzrostem 4% r/r.

Sprzedawcy przewidują, że zarówno w okresie świątecznym, jak i po jego zakończeniu konsumenci będą musieli płacić za zakupy o 20% więcej.

Jak czytamy w komunikacie Salesforce, mieliśmy do czynienia z wzrostem sprzedaży na początku listopada, za który odpowiadali konsumenci, których nie odstraszyły wyższe ceny, niższe rabaty i zmniejszone zapasy produktów. W samym Cyber Week (23-29 listopada) odnotowano umiarkowany wzrost sprzedaży, a więc kupujący robili zakupy już we wczesnej fazie sezonu, przed tradycyjnym szczytem „zakupowej gorączki”

Najważniejsze spostrzeżenia z raportu Cyber Week:

  • W pierwszych trzech tygodniach listopada konsumenci wydali łącznie 297 mld dolarów na zakupy świąteczne co stanowi wzrost o 5% rok do roku;
  • Największy wzrost w sprzedaży w trakcie Cyber Week odnotowano w Czarny Piątek (Black Friday – 26 listopada). Wyniósł on 2% r/r na świecie.
  • Inflacja w połączeniu z niższymi rabatami sprawiła, że w tym roku trudniej było znaleźć prawdziwe okazje.
  • Podczas Cyber Week średnia cena sprzedaży wzrosła o 5% na całym świecie rok do roku.
  • Średnie zniżki podczas Cyber Week wynosiły 24% i spadły o 8% rok do roku.

Kryzys w łańcuchu dostaw

W tym roku jesteśmy świadkami zerwania wielu łańcuchów dostaw. Ogólnoświatowy kryzys, który objawia się zwiększeniem kosztów logistyki miał również wpływ na przedświąteczne zakupy. Jak dowiadujemy się z raportu Salesforce, w tym roku kupujący mieli ograniczone możliwości wyboru prezentów. Półki sklepowe nie były tak dobrze zaopatrzone jak w latach ubiegłych. Liczba sprzedawanych produktów podczas Cyber Week zmniejszyła się o 5% na świecie r/r.

Odroczone formy wpłatności coraz popularniejsze

Salesforce informuje, że w skali globalnej konsumenci chętniej korzystali z odroczonych form płatności, które można określić jako „kup teraz, zapłać później”. Z tej formy podczas Cyber Week korzystano o 29% częściej niż w ubiegłym roku. Stanowiła ona 8% wszystkich zamówień. Wartość sfinalizowanych zamówień z odroczoną płatnością wyniosła 22 mld dolarów. W sam Czarny Piątek, aż 7% zamówień złożono z wykorzystaniem opcji „kup teraz, zapłać później”.

5 prognoz na świąteczny sezon zakupowy

  1. Handel cyfrowy osiągnie rekordowe wyniki: przewiduje się wzrost obrotów handlu cyfrowego o 7%.
  2. Rozszerzony łańcuch dostaw zostanie obciążony rosnącymi kosztami.
  3. Ograniczona dostępność produktów wyprzedziła opóźnienia wysyłek na liście największych problemów.
  4. Sklep fizyczny staje się ważnym elementem strategii sprzedaży cyfrowej.
  5. Tym razem bez świątecznych „ciasteczek”: działy marketingu muszą wprowadzić duże zmiany.

 

Reklama