Firma Salesforce przeanalizowała dane dotyczące zakupów ponad miliarda konsumentów z całego świata w dniach 23-29 listopada i podsumowała wyniki w corocznym raporcie pt. Cyber Week.
Jak możemy przeczytać w raporcie, globalna sprzedaż e-commerce na świecie w 2021 r. wyniosła 275 mld dolarów, co stanowi rekord i wzrost o 2% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Duża część tych wydatków odbyła się w Stanach Zjednoczonych. Wartość sprzedaży online wyniosła tam 62 mld dolarów ze wzrostem 4% r/r.
Sprzedawcy przewidują, że zarówno w okresie świątecznym, jak i po jego zakończeniu konsumenci będą musieli płacić za zakupy o 20% więcej.
Jak czytamy w komunikacie Salesforce, mieliśmy do czynienia z wzrostem sprzedaży na początku listopada, za który odpowiadali konsumenci, których nie odstraszyły wyższe ceny, niższe rabaty i zmniejszone zapasy produktów. W samym Cyber Week (23-29 listopada) odnotowano umiarkowany wzrost sprzedaży, a więc kupujący robili zakupy już we wczesnej fazie sezonu, przed tradycyjnym szczytem „zakupowej gorączki”
Najważniejsze spostrzeżenia z raportu Cyber Week:
- W pierwszych trzech tygodniach listopada konsumenci wydali łącznie 297 mld dolarów na zakupy świąteczne co stanowi wzrost o 5% rok do roku;
- Największy wzrost w sprzedaży w trakcie Cyber Week odnotowano w Czarny Piątek (Black Friday – 26 listopada). Wyniósł on 2% r/r na świecie.
- Inflacja w połączeniu z niższymi rabatami sprawiła, że w tym roku trudniej było znaleźć prawdziwe okazje.
- Podczas Cyber Week średnia cena sprzedaży wzrosła o 5% na całym świecie rok do roku.
- Średnie zniżki podczas Cyber Week wynosiły 24% i spadły o 8% rok do roku.
Kryzys w łańcuchu dostaw
W tym roku jesteśmy świadkami zerwania wielu łańcuchów dostaw. Ogólnoświatowy kryzys, który objawia się zwiększeniem kosztów logistyki miał również wpływ na przedświąteczne zakupy. Jak dowiadujemy się z raportu Salesforce, w tym roku kupujący mieli ograniczone możliwości wyboru prezentów. Półki sklepowe nie były tak dobrze zaopatrzone jak w latach ubiegłych. Liczba sprzedawanych produktów podczas Cyber Week zmniejszyła się o 5% na świecie r/r.
Odroczone formy wpłatności coraz popularniejsze
Salesforce informuje, że w skali globalnej konsumenci chętniej korzystali z odroczonych form płatności, które można określić jako „kup teraz, zapłać później”. Z tej formy podczas Cyber Week korzystano o 29% częściej niż w ubiegłym roku. Stanowiła ona 8% wszystkich zamówień. Wartość sfinalizowanych zamówień z odroczoną płatnością wyniosła 22 mld dolarów. W sam Czarny Piątek, aż 7% zamówień złożono z wykorzystaniem opcji „kup teraz, zapłać później”.
5 prognoz na świąteczny sezon zakupowy
- Handel cyfrowy osiągnie rekordowe wyniki: przewiduje się wzrost obrotów handlu cyfrowego o 7%.
- Rozszerzony łańcuch dostaw zostanie obciążony rosnącymi kosztami.
- Ograniczona dostępność produktów wyprzedziła opóźnienia wysyłek na liście największych problemów.
- Sklep fizyczny staje się ważnym elementem strategii sprzedaży cyfrowej.
- Tym razem bez świątecznych „ciasteczek”: działy marketingu muszą wprowadzić duże zmiany.