Dlaczego w handlu brakuje pracowników?

Branża handlowa zapewnia w Polsce pracę dla około 1,5-2 mln osób. A etatów stale przybywa. Tylko w II kwartale 2021 roku w handlu powstało 28,7 tys. nowych miejsc pracy.

Wśród najczęstszych powodów deficytów kadrowych w zawodzie sprzedawcy i kasjera wymienia się pracę na zmiany i w weekendy, problemy z dojazdem do miejsca zatrudnienia, niesatysfakcjonujące wynagrodzenie oraz niewystarczające kwalifikacje. Jak wynika z obecnych prognoz Barometru Zawodów na 2022 rok to zmianowość jest głównym powodem, przez który Polacy nie chcą pracować w handlu – wymieniana jets dwa rayz częściej od niskich płac.

To też może Cię zainteresować:

Co zniechęca do pracy w handlu?

Co będzie dalej? POHiD prognozuje, że w IV kwartale 2021 roku wzrost zatrudnienia w sklepach wyniesie 7%. Widać to też w Centralnej bazie ofert pracy, gdzie w ciągu ostatnich 30 dni pojawiło się 535 ogłoszeń oferujących etat dla 1 158 kasjerów i sprzedawców. Jednak co z tego, skoro brakuje pracowników?

Według danych Barometru Zawodów na 2022 r. niskie płace będą powodem deficytów kasjerów i sprzedawców w ok. jednej trzeciej powiatów zlokalizowanych na terenie całej Polski, w których prognozowane są obecnie braki kadrowe w tych profesjach.

Praca na zmiany będzie powodem deficytu pracowników na stanowiskach kasjer i sprzedawca w ponad połowie powiatów, w których w 2022 r. prognozowane są braki kadrowe (Barometr Zawodów).

Na niskie zainteresowanie kandydatów etatem w handlu wpływa także konieczność pracy w weekendy, nadgodziny oraz problemy z dojazdem do i z pracy, które pojawiają się np. gdy zatrudnieni w obiektach handlowych późno kończą zmianę i nie mają dobrego połączenia komunikacyjnego ze swoim domem.

W niemal 20% powiatów, w których w 2022 r. prognozowane są deficyty na stanowiskach kasjerów i sprzedawców, powodem braków kadrowych jest brak uprawnień lub odpowiednich kwalifikacji tj. obsługa kasy fiskalnej i terminali płatniczych czy książeczka sanepidowska.

Ponadto według Barometru Zawodów kandydaci nie będą w stanie spełnić wymagań pracodawców m.in. obejmujących kompetencje miękkie, czyli np. kontakt z klientem (również trudnym), umiejętność pracy zespołowej czy nawiązywania relacji. 

 

Źródło: Grupa Progres

Reklama