Wszystko co musisz wiedzieć o polskim eksporcie mleka do Chin

Wszystko co musisz wiedzieć o polskim eksporcie mleka do Chin

Chiny są w pierwszej trójce największych producentów mleka na świecie. Jednak krajowa produkcja nie jest w stanie pokryć rosnące wśród obywateli popytu na produkty mleczne. Istotny jest też brak zaufania chińskich konsumentów do krajowego przemysłu mlecznego. W ostatnich 10 latach miało tam miejsce sporo incydentów związanych z bezpieczeństwem. Dlatego produkty europejskie są traktowane jako artykuły klasy premium, na czym zdecydowanie korzysta też Polska.

Ireneusz Ozga, prezes Vici Group, firmy specjalizującej się w eksporcie żywności, zwraca uwagę na to, że Chiny są krajowej z prawdopodobnie największą klasą średnią na świecie. A grupa ta doskonale orientuje się w globalnych trendach konsumenckich. 

Akurat w przypadku żywności Polska ma bardzo dużą szansę ze względu na to, że Chińczycy bardzo lubią europejską żywność i cenią ją ze względu na jakość. Udało nam się przez ostatnie lata rozwinąć postrzeganie i znajomość polskich produktów nabiałowych. Polskie mleko jest już produktem rozpoznawalnym, natomiast na pewno jest duży potencjał w pozostałym asortymencie nabiałowym.

Ireneusz Ozga, prezes Vici Group

Ile produktów mleczarskich eksportuje Polska do Chin?

Azja w ostatnich pięciu latach była jednym z najszybciej rozwijających się kierunków polskiego eksportu produktów mleczarskich. W latach 2016–2020 sprzedaż zagraniczna w tej grupie produktowej niemal się podwoiła. Jak podaje Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka na podstawie wstępnych danych Ministerstwa Finansów, od stycznia do sierpnia 2021 roku wartość eksportu produktów mlecznych z Polski wyniosła około 1,76 mld euro, czyli 8 mld zł, i była o 8% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Największy udział w odbiorze polskiego nabiału mają kraje Unii Europejskiej, a z pozaunijnych właśnie Chiny (5% wartości, ok. 92 mln euro). To jednak wciąż niewiele jak na skalę chińskiego rynku, który od kilku lat przekształca się z modelu eksportowego na konsumpcyjny.

Polski eksport żywności do Chin stanowi mniej niż 1% żywności tam importowanej. Takie kraje jak Nowa Zelandia, Japonia, Stany Zjednoczone czy Niemcy eksportują do Chin wolumeny żywności w sumie większe niż wart jest cały polski rynek. Potencjał jest ogromny, świetnie rozwijają się w Chinach tradycyjne sieci handlowe i fenomenalnie jest rozwinięty rynek handlu online.

Ireneusz Ozga, prezes Vici Group

 

 

Źródło: Newseria Biznes

Reklama