Co chce osiągnąć Poczta Polska przy współpracy z Biedronką?

Co chce osiągnąć Poczta Polska przy współpracy z Biedronką?

W świecie automatów paczkowych dzieje się wiele już od pewnego czasu. Siatki bezobsługowych punktów odbioru rozrastają się w niebywałym tempie. Automaty paczkowe w Polsce oferuje już nie tylko InPost, ale również Allegro, Poczta Polska, PKN Orlen czy nawet chiński gigant AliExpress.

Wczoraj podczas konferencji prasowej Poczta Polska ogłosiła rozszerzenie współpracy z Jeronimo Martins, właścicielem sieci sklepów Biedronka. Rezultatem tego ruchu będzie 750 nowych automatów paczkowych Pocztex zlokalizowanych przy dyskontach. Sprawę komentuje Hubert Guzery, CEO dataplace.ai.

To może Cię zainteresować:

Ten ruch jest o tyle zastanawiający, że Biedronka jest zazwyczaj w bardzo podobnych miejscach, co placówki Poczty Polskiej. Nasze analizy pokazują, że aż 88% Biedronek ma oddział Poczty Polskiej bliżej niż kilometr, a w przypadku 61% to nawet mniejsza odległość, bo 500 metrów. Przeciętny klient nie zyska więc na większej dostępności usług, bo jego dystans do punktu odbioru się nie zmniejszy.

Hubert Guzera, CEO dataplace.ai

Jak zauważa Hubert Guzera, możliwe, że Poczta Polska nie szuka w paczkomatach uzupełnienia oferty oddziałowej, ale jej zastąpienia i zbudowania zupełnie nowej oferty. 

Jest to dobre podejście biorąc pod uwagę jakie skojarzenia konsument ma z odbiorem paczki na poczcie. Z drugiej strony w ten sposób Poczta Polska pozbawia się swojego największego aktywa, czyli infrastruktury w każdym zakątku Polski.

Hubert Guzera

Rynek automatów paczkowych

Dynamiczny rozwój rynku odbioru paczek to efekt wzrostu popularności e-commerce. Wygodne paczkomaty i punkty odbioru paczek rywalizują z firmami kurierskimi. Z raportu przygotowanego przez dataplace.ai, firmy specjalizującej się w usługach typu location intelligence, wynika, że dla prawie 16 mln Polaków najbliższy punkt odbioru paczki znajduje się w odległości ponad 10 minut pieszo.

Z analizy dataplace.ai wynika, że liderem usług paczkowych jest firma InPost. Jej paczkomaty zajmują 45% powierzchni kraju względem analizowanych dostawców. Jednak są one wciąż poza zasięgiem 20 mln klientów, a w niektórych rejonach muszą oni przejechać do najbliższego aż 27 km. Z InPostem na podium znajduje się też Żabka – 23% i Poczta Polska – 16%. Współpraca Poczty Polskiej z siecią hipermarketów Biedronka może zmienić te proporcje w najbliższych miesiącach.


Foto: mat. prasowe

Reklama