W świecie automatów paczkowych dzieje się wiele już od pewnego czasu. Siatki bezobsługowych punktów odbioru rozrastają się w niebywałym tempie. Automaty paczkowe w Polsce oferuje już nie tylko InPost, ale również Allegro, Poczta Polska, PKN Orlen czy nawet chiński gigant AliExpress.
Wczoraj podczas konferencji prasowej Poczta Polska ogłosiła rozszerzenie współpracy z Jeronimo Martins, właścicielem sieci sklepów Biedronka. Rezultatem tego ruchu będzie 750 nowych automatów paczkowych Pocztex zlokalizowanych przy dyskontach. Sprawę komentuje Hubert Guzery, CEO dataplace.ai.
To może Cię zainteresować:
Jak zauważa Hubert Guzera, możliwe, że Poczta Polska nie szuka w paczkomatach uzupełnienia oferty oddziałowej, ale jej zastąpienia i zbudowania zupełnie nowej oferty.
Rynek automatów paczkowych
Dynamiczny rozwój rynku odbioru paczek to efekt wzrostu popularności e-commerce. Wygodne paczkomaty i punkty odbioru paczek rywalizują z firmami kurierskimi. Z raportu przygotowanego przez dataplace.ai, firmy specjalizującej się w usługach typu location intelligence, wynika, że dla prawie 16 mln Polaków najbliższy punkt odbioru paczki znajduje się w odległości ponad 10 minut pieszo.
Z analizy dataplace.ai wynika, że liderem usług paczkowych jest firma InPost. Jej paczkomaty zajmują 45% powierzchni kraju względem analizowanych dostawców. Jednak są one wciąż poza zasięgiem 20 mln klientów, a w niektórych rejonach muszą oni przejechać do najbliższego aż 27 km. Z InPostem na podium znajduje się też Żabka – 23% i Poczta Polska – 16%. Współpraca Poczty Polskiej z siecią hipermarketów Biedronka może zmienić te proporcje w najbliższych miesiącach.
Foto: mat. prasowe