Ponad połowa e-konsumentów wybierając sklep internetowy bierze pod uwagę fakt, czy dany sprzedawca jest firmą odpowiedzialną społecznie i działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Odpowiedzialny e-commerce”, pierwszego w Polsce badania dotyczącego CSR i etyki w e-biznesie.
Konsumenci szczególnie zwracają na to uwagę podczas odbioru przesyłki. Aż 71% Polaków zauważa czy przesyłka jest zapakowana w sposób ekologiczny, a blisko połowa (49%) dopłaciłaby za takie rozwiązanie. Jako najbardziej nieekologiczne praktyki w sklepach internetowych Polacy uznają używanie folii do pakowania przesyłek (22%) oraz pakowanie produktów spożywczych w woreczki foliowe i reklamówki (20%).
Zaangażowanie e-firmy w działania CSR przynosi korzyści – twierdzą tak nie tylko e-konsumenci, ale także osoby prowadzące firmy. Według przedsiębiorcy deklarujących prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny, są to przede wszystkim korzyści wizerunkowe (69%), ekonomiczne (63%) i środowiskowe (59%).
Z badania „Odpowiedzialny e-commerce” wynika, że osoby kupujące w sieci preferują transparentne informacje na temat produktów. Podstawą jest szczegółowa informacja o pochodzeniu artykułu, jego składzie, sposobie dostarczania, a przede wszystkim informacja czy cały proces produkcji i konfekcji nie wpływa negatywnie na środowisko naturalne.