20% koszyka zakupowego Polaków to marki własne. Ich popularność ma rosnąć

20% koszyka zakupowego Polaków to marki własne. Ich popularność ma rosnąć

Popularność marek własnych będzie rosnąć – wskazują wyniki badania Bain & Company. Marki własne charakteryzują się dobrą dostępnością oraz korzystną relacji ceny do jakości – z tych powodów wielu Polaków sięgało po w czasie pandemii. Jak się okazuje, produkty marek własnych przekonują do siebie kolejne grupy klientów, w tym także osoby zamożne.

W Europie odsetek klientów deklarujących chęć zakupów produktów marek własnych jest o 26% wyższy od odsetka osób, które twierdzą, że po pandemii będą kupować ich mniej. Jak pokazał sondaż, najwięcej osób zainteresowanych zakupami marek własnych jest w grupie wiekowej 18-40 lat (35%) oraz wśród osób z wyższym dochodem (36%). Te trendy znajdują odzwierciedlenie także w Polsce, gdzie eksperci Bain & Company spodziewają się dalszego wzrostu rynku produktów private label. Obecnie udział marek własnych sieci w koszyku zakupowym Polaków oscyluje w okolicy 20%, podczas gdy średnia europejska przekracza 30%.

Podczas pandemii wielu klientów zaczęło sięgać po produkty brandowane przez sieci handlowe także ze względu na ograniczoną dostępność towarów markowych. Wiele osób przekonało się, że jakość tych produktów nie ustępuje jakości produktów markowych i zamierza nadal je kupować. Musimy także pamiętać, że w Polsce istotnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe jest cena.

Patryk Rudnicki, Młodszy Partner w Bain & Company

Dalszy wzrost rynku marek własnych w Polsce napędzany będzie również przez rozwój sieci dyskontowych, które widzą w markach własnych szansę na umocnienie swojej pozycji.

Marki własne odgrywają coraz większą rolę w strategii sprzedażowej sieci handlowych. Przestały być tylko tańszymi zamiennikami towarów markowych, a stały się narzędziem do poszerzenia portfolio produktów. To m.in. popularność towarów sprzedawanych pod własną marką decyduje o sukcesie rynkowym sieci dyskontowych na polskim rynku

Patryk Rudnicki

Eksperci Bain & Company wskazują, że wzrost zainteresowania markami własnymi może pomóc sieciom handlowym w odbudowie pozycji rynkowej, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji ze strony e-sklepów i problemów z łańcuchem dostaw. Marki własne mają wpływ na to, jak klienci postrzegają daną sieć pod względem cenowym, a także mogą pomóc zwiększać rozpoznawalność danej sieci i wzmacniać lojalność jej klientów. Ponadto, dzięki wzmacnianiu marek własnych, sieci handlowe mogą poprawiać swoją pozycję negocjacyjną wobec dostawców i bardziej zdywersyfikować łańcuch dostaw.

Reklama