Ponad połowa Polaków poparłaby nowe regulacje klimatyczne, nawet jeśli oznaczałoby to wyższe ceny niektórych towarów lub usług. Wynika to z obaw dotyczących zmian klimatu. 62% badanych oceniło je jako naglące wyzwanie – wynika z badania Climate Sentiment Index, przeprowadzonego przez firme doradczą Deloitte.
W kontekście obaw o środowisko Polacy częściej niż mieszkańcy pozostałych krajów zgadzają się z naglącym charakterem problemu. Jednak co 4 badany przyznał, że nie ma wiedzy na temat sytuacji klimatycznej, podczas gdy globalnie jest to jedynie 16%.
Zmiany klimatu nie są już tematem, który jest istotny dla niewielkiej grupy ludzi. Jest to kwestia, którą dostrzegamy i odczuwamy wszyscy. Nasze badanie pokazuje, że 39% Polaków zauważa i docenia zmiany, które firmy podejmują na rzecz klimatu.
Polacy obawiają się zmian klimatycznych, bo doświadczają ich na własnej skórze
Biorąc pod uwagę poziom niepokoju, być może nie jest zaskakujące, że prawie połowa respondentów w skali globu (49%) stwierdziła, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy doświadczyła zjawisk, które są skutkiem zmian klimatu. W Polsce było 41%. takich osób. Z tej grupy zdecydowana większość osób (72% w Polsce) obawia się zmian klimatycznych. W przypadku Polaków, którzy nie mieli takich doświadczeń, odsetek spada do 55%.
Wśród najczęściej wymienianych zjawisk pogodowych będących następstwem zmian klimatu znalazły się bardzo wysokie temperatury (31% globalnie, 24% w Polsce), częstsze i silniejsze burze (13% globalnie, 6% w Polsce) oraz niedobory wody (11% globalnie, 8% w Polsce). Co ciekawe 21% Polaków wskazało również na susze, które w skali globalnej zyskały dwa razy mniej wskazań.
Jesteśmy gotowi na zmiany
72% ankietowanych w Polsce uważa, że rządzący powinni robić więcej, by zapobiec zmianom klimatu. W badaniu globalnym takiej odpowiedzi udzieliło o 5 p.p. mniej badanych. Na świecie, jak i w Polsce 52% przebadanych osób stwierdziło, że poparłoby nowe regulacje klimatyczne, nawet jeśli sprawiłoby to, że niektóre towary lub usługi byłyby droższe lub niedostępne.
Konsumenci kupują produkty, które są zrównoważone i takich poszukują – większość dokonała zakupu, produktów zrównoważonych (56% w ciągu ostatnich 4 tygodni). Wielu (46%) deklaruje także, że sprawdza różne szczegóły dotyczące tego, czy produkt jest przyjazny klimatowi. Oznacza to konieczność inwestycji w zrównoważoną produkcję, komunikację i jej spójność z działaniem. W Polsce odsetek osób twierdzących, że sprawdzało, czy produkt jest zrównoważony, jest znacząco wyższy (62%). Oznacza to, że ryzyko reputacyjne związane z aspektami klimatycznymi produktów i usług znacząco wzrasta.
Źródło: Deloitte