Piwa bezalkoholowe przejęły już więcej niż jedną dziesiątą miejsca na półce sklepowej dedykowanej wyrobom piwnym. W niektórych sieciach ich udziały sięgają nawet 15% całej ekspozycji – wynika z danych zebranych przez firmę eLeader. Na czele pod względem udziału piwa do 0,5% alkoholu w czerwcu znalazły się dwie znane sieci sklepów.
Piwo bezalkoholowe w sklepach. Wybór na półce
Z badania ekspozycji sklepowej przeprowadzonego przez firmę eLeader, wynika, że udział piw bezalkoholowych na półce piwnej wzrósł w siedmiu na dziesięć analizowanych sieciach handlowych w porównaniu do czerwca minionego roku.
Największe wzrosty zanotowały w czerwcu 2025 roku Aldi, Biedronka i Leclerc. Z kolei liderami pod względem udziału piw do 0,5% alkoholu w przestrzeni półkowej były Lidl i Netto – w obu sieciach piwa bezalkoholowe zajmowały już ponad 15% całej ekspozycji kategorii piwnej.
Poza większą powierzchnią ekspozycji, we wszystkich badanych sieciach sklepów wzrosła także liczba unikatowych indeksów w tej kategorii.
Dane z czerwca br. wyraźnie pokazują, że piwa bezalkoholowe nie tylko zdobywają serca konsumentów, ale też coraz większą przestrzeń na sklepowych półkach. Dla producentów to jasny sygnał: przestają być uzupełnieniem oferty, a stają się pełnoprawnym filarem strategii produktowej. Z kolei dla sieci handlowych wzrost ekspozycji to nie tylko reakcja na popyt, ale również element konkurencji o lojalność klientów szukających bardziej świadomych wyborów. Utrzymanie dynamiki wzrostu w tym segmencie będzie jednak wymagało dalszego inwestowania m.in. w widoczność produktów na półce.
Ekspozycja piwa w sklepie. Dyskonty na prowadzeniu
Badanie autorstwa firmy eLeader pokazało konkretne praktyki, które są widoczne w poddanych analizie sieciach handlowych. Okazało się, że w każdej z nich warianty bezalkoholowe zajmują już co najmniej 11% ekspozycji piwa.
Kanałem sprzedaży, który pod tym względem wprowadził największe zmiany w porównaniu do czerwca minionego roku były dyskonty. Na przykład w sklepach Aldi w ujęciu rok do roku ekspozycja piw bezalkoholowych wzrosła z 9% do 15% w czerwcu 2025 roku. Biedronka z kolei zwiększyła udział z ponad 8% do 12%.
Liczba piw bezalkoholowych w sklepach
Jak zauważają autorzy analizy, w sześciu z dziesięciu badanych sieci poza powierzchnią ekspozycji, zwiększyła się też liczba unikatowych indeksów. Mowa o wzroście na poziomie od 10 do 30%. "Najbardziej swoją ofertę tej kategorii poszerzyło Aldi, podwajając ją rok do roku" – czytamy.
Na drugim biegunie znajdują się sklepy, które już wcześniej mocno inwestowały w tę kategorię, takie jak Lidl, Netto czy Dino. Odnotowują one spadki udziałów piw bezalkoholowych na półkach rok do roku o 1,8-3,9 p.p., co może świadczyć o zbliżaniu się do granicy aktualnych możliwości ekspozycyjnych tego segmentu.
Interesujące? Przeczytaj też artykuł "Czy piwo bezalkoholowe jest zdrowe?", w którym piszemy o właściwościach piwa bezalkoholowego oraz jego wpływie na problemy z wątrobą.
foto: stockadobe(Stockah)