Piwa bezalkoholowe rozpychają się na półkach. Takie są obecne udziały

Piwa bezalkoholowe rozpychają się na półkach. Takie są obecne udziały

Piwa bezalkoholowe przejęły już więcej niż jedną dziesiątą miejsca na półce sklepowej dedykowanej wyrobom piwnym. W niektórych sieciach ich udziały sięgają nawet 15% całej ekspozycji – wynika z danych zebranych przez firmę eLeader. Na czele pod względem udziału piwa do 0,5% alkoholu w czerwcu znalazły się dwie znane sieci sklepów. 

Piwo bezalkoholowe w sklepach. Wybór na półce

Z badania ekspozycji sklepowej przeprowadzonego przez firmę eLeader, wynika, że udział piw bezalkoholowych na półce piwnej wzrósł w siedmiu na dziesięć analizowanych sieciach handlowych w porównaniu do czerwca minionego roku. 

Największe wzrosty zanotowały w czerwcu 2025 roku Aldi, Biedronka i Leclerc. Z kolei liderami pod względem udziału piw do 0,5% alkoholu w przestrzeni półkowej były Lidl i Netto – w obu sieciach piwa bezalkoholowe zajmowały już ponad 15% całej ekspozycji kategorii piwnej.

Poza większą powierzchnią ekspozycji, we wszystkich badanych sieciach sklepów wzrosła także liczba unikatowych indeksów w tej kategorii.

Dane z czerwca br. wyraźnie pokazują, że piwa bezalkoholowe nie tylko zdobywają serca konsumentów, ale też coraz większą przestrzeń na sklepowych półkach. Dla producentów to jasny sygnał: przestają być uzupełnieniem oferty, a stają się pełnoprawnym filarem strategii produktowej. Z kolei dla sieci handlowych wzrost ekspozycji to nie tylko reakcja na popyt, ale również element konkurencji o lojalność klientów szukających bardziej świadomych wyborów. Utrzymanie dynamiki wzrostu w tym segmencie będzie jednak wymagało dalszego inwestowania m.in. w widoczność produktów na półce.

Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader

Ekspozycja piwa w sklepie. Dyskonty na prowadzeniu

Badanie autorstwa firmy eLeader pokazało konkretne praktyki, które są widoczne w poddanych analizie sieciach handlowych. Okazało się, że w każdej z nich warianty bezalkoholowe zajmują już co najmniej 11% ekspozycji piwa.

Kanałem sprzedaży, który pod tym względem wprowadził największe zmiany w porównaniu do czerwca minionego roku były dyskonty. Na przykład w sklepach Aldi w ujęciu rok do roku ekspozycja piw bezalkoholowych wzrosła z 9% do 15% w czerwcu 2025 roku. Biedronka z kolei zwiększyła udział z ponad 8% do 12%. 

Liczba piw bezalkoholowych w sklepach

Jak zauważają autorzy analizy, w sześciu z dziesięciu badanych sieci poza powierzchnią ekspozycji, zwiększyła się też liczba unikatowych indeksów. Mowa o wzroście na poziomie od 10 do 30%. "Najbardziej swoją ofertę tej kategorii poszerzyło Aldi, podwajając ją rok do roku" – czytamy. 

Na drugim biegunie znajdują się sklepy, które już wcześniej mocno inwestowały w tę kategorię, takie jak Lidl, Netto czy Dino. Odnotowują one spadki udziałów piw bezalkoholowych na półkach rok do roku o 1,8-3,9 p.p., co może świadczyć o zbliżaniu się do granicy aktualnych możliwości ekspozycyjnych tego segmentu.

Interesujące? Przeczytaj też artykuł "Czy piwo bezalkoholowe jest zdrowe?", w którym piszemy o właściwościach piwa bezalkoholowego oraz jego wpływie na problemy z wątrobą.


foto: stockadobe(Stockah)

Reklama