Ponad 30% produkcji SM Mlekpol trafia na zagraniczne rynki. Nie hamuje to jednak Spółdzielni w równoległym rozwoju na rodzimym rynku, gdzie firma musi adaptować się do potrzeb coraz młodszych grup konsumentów. O tym, w jaki sposób Mlekpol łączy w codziennej działalności wyzwania związane z zaspokojeniem oczekiwań polskich odbiorców oraz zagraniczną ekspansją rozmawiamy z Małgorzatą Cebelińską, wiceprezes zarządu SM Mlekpol.
Rynek nowych konsumentów
Dzisiejszy rynek znacznie się zmienia – szczególnie pod wpływem nowych pokoleń konsumentów, takich jak generacja Z i Alfa. Jak zaznacza Małgorzata Cebelińska, zrozumienie i adaptacja do ich potrzeb są kluczowe dla długoterminowego sukcesu i innowacyjności firmy.
W odpowiedzi na dynamiczne zmiany dyktowane przez najmłodsze pokolenia konsumentów Mlekpol wdraża szereg ukierunkowanych działań. Spółdzielnia realizuje między innymi strategię digitalizacji komunikacji oraz zwiększa swoją obecność w mediach społecznościowych, które są naturalnym środowiskiem młodych ludzi.
Spółdzielnia odpowiada również na potrzeby generacji Z oraz Alfa wprowadzając na rynek innowacyjne produkty odpowiadające ich zmieniającym się oczekiwaniom. Są to między innymi propozycje z funkcjonalnej linii Łaciate Protein Plus, które poza prozdrowotnymi właściwościami, powstają z poszanowaniem dla środowiska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Kolejnymi elementami strategii SM Mlekpol są interakcja i zaangażowanie. Jak przyznaje Małgorzata Cebelińska, kampanie reklamowe Mlekpolu powstają nie tylko z myślą o informowaniu, ale także angażowaniu młodych konsumentów. W ten sposób firma zaprasza ich do współtworzenia marki.
To był nienajlepszy czas dla eksportu polskich produktów
Poza realizacją wewnętrznej strategii związanej w rozwojem na krajowym rynku, SM Mlekpol staje także w obliczu trudności zewnętrznych, zwłaszcza w kontekście geopolitycznym. Konflikt zbrojny za naszą wschodnią granicą oraz niepokoje na Bliskim Wschodzie i globalny kryzys ekonomiczny wpływają na eksport polskich produktów mleczarskich. Jak przyznaje Małgorzata Cebelińska, „ostatnie lata nie były łatwe dla eksportu”. Wiceprezes dodaje również, że nie ma widoków na pełną stabilizację w tym obszarze.
Jak zauważa wiceprezes SM Mlekpol, skutki konfliktu na Bliskim Wschodzie i niepokoje wewnętrzne w różnych państwach świata w połączeniu z globalnym kryzysem ekonomicznym oraz niekorzystnymi kursami walut spowodowały, że eksport polskich towarów, w tym wyrobów mleczarskich, był ostatnio mało atrakcyjny. Sytuacji polskiej branży mleczarskiej nie poprawił też spadający popyt w Chinach oraz opóźnienia w dostawach spowodowane zerwanymi połączeniami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Mimo trudności Mlekpol szuka nowych możliwości
Pomimo poważnych trudności SM Mlekpol konsekwentnie realizuje strategię dywersyfikacji eksportu, dostosowując produkty do potrzeb klientów. Rozbudowana współpraca z sąsiednimi krajami oraz poszukiwanie nowych rynków pozwalają firmie na utrzymanie silnej pozycji na rynku.
Poza wzmacnianiem obecności na już obsługiwanych rynkach Mlekpol spogląda także w nowych kierunkach.
„Mimo złożonej sytuacji geopolitycznej, udaje nam się poszerzać grupę zadowolonych klientów i dostarczać nasze produkty do różnych regionów świata. Pamiętajmy, że Polska pod względem produkcji mleka i jego przetworów jest nie tylko samowystarczalna, ale także posiada doskonałe warunki do rozwoju i do tego, żeby zaopatrywać inne kraje, które tych produktów wciąż potrzebują” – podsumowuje Małgorzata Cebelińska zaznaczając przy tym, że polityka eksportowa Unii Europejskiej, jak i krajów dotkniętych deficytem, powinna kierować się w stronę wspierania wymiany handlowej tych produktów.
foto: Małgorzata Cebelińska, wiceprezes zarządu SM Mlekpol