Dry January - co dziesiąty Polak rezygnuje ze spożycia alkoholu na miesiąc

Dry January - co dziesiąty Polak rezygnuje ze spożycia alkoholu na miesiąc

Odpowiedzialna konumpcja alkoholu coraz cześciej pojawia sie w kampaniach producentów alkoholi. Grupa Żywiec w ramach swojej kampanii Trzymaj Pion zleciła przeprowadzenie badania dotyczącego trendu Dry January.

Okazuje się, że trend wywodzący się z Wielkiej Brytanii, zadomawia się także w Polsce. Coraz więcej Polaków traktuje to jako wyzwanie.

Dry January

To trend polegający na rezygnacji z alkoholu przez cały miesiąc. Podobne inicjatywy dotyczą też innych miesięcy, np. sierpień miesiącem trzeźwości, która jest najbardziej znana w Polsce.

Natomiast także Dry January zyskuje na popularności w Polsce. Już 19% badanych przyznało, że słyszało o takiej akcji.

Inicjatywa Dry January, zapoczątkowana w 2013 r. przez brytyjską organizację charytatywną Alcohol Change UK, dziś łączy ponad 175 tys. uczestników z całego świata.

W styczniu 10% Polaków zrezygnowało ze spożycia alkoholu

Badanie SW Research wskazało, że w tym roku w akcji Dry January brało udział 10% dorosłych respondentów, co w przeliczeniu na populację naszego kraju oznaczałoby 3,8 mln Polaków, którzy w styczniu powstrzymali się przed spożywaniem alkoholu.

Dla porównania w Wielkiej Brytanii, kraju, w którym narodziło się zjawisko Dry January, udział w akcji zadeklarowało 16% społeczeństwa (dane Alcohol Change UK).

Natomiast w przeszłości w tę lub podobną inicjatywę angażowało się 14% respondentów. 

Co trzeci Polak (34%) ma w swoim otoczeniu kogoś, kto w styczniu powtrzymał się od spożywania napojów alkoholowych. Najczęściej są to przyjaciele lub znajomi (35%), partner albo partnerka (27%), czy też ktoś z dalszej rodziny (24%).

Wśród Polaków, którzy w przeszłości zdecydowali się na miesiąc bez % najpopularniejszą motywacją, było wyzwanie osobiste (40%).

Na kwestie zdrowotne i noworoczne postanowienia wskazało kolejno 39% i 33% ankietowanych. Najmniej popularnym powodem udziału w takich akcjach okazały się być motywy towarzyskie i społeczne (20% respondentów).

Blisko 2/3 Polaków jest także zdania, że akcja Dry January może mieć długofalowy wpływ na nawyki związane z piciem (64%).

W styczniu Trzymaj Pion

Grupa Żywiec od kilku lat prowadzi kampanię Trzymaj Pion, której celem jest promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.

W ramach platformy prowadzone są działania informacyjne oraz edukacyjne. Liczne publikacje, w tym przewodnik „Jak rozmawiać z dzieckiem o alkoholu” oraz „Przewodnik po przepisach ruchu rowerowego, e-hulajnóg, UTO i UWR” są dostępne na stronie internetowej www.trzymajpion.pl.

Właśnie zakończyła się też kampania reklamowa w social media, której głównym celem była popularyzacja trzeźwego stycznia oraz zachęcenie społeczeństwa do przyjrzenia się swojej relacji z alkoholem.

Dziś konsumenci mają też do wyboru ogromną selekcję bezalkoholowych alternatyw (w tym szeroką półkę piw 0,0%), tym łatwiej podjąć wyzwanie bez rezygnacji z ulubionego smaku.


Badanie zostało zrealizowane w dniach 22.01.2024r.-26.01.2024r. przez SW RESEARCH - Agencję Badań Rynku i Opinii, metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1014 ankiet z respondentami panelu SW Panel.

Fot.: Adobe Stock
 

Reklama