Słodycze to szczególnie mocno rozbudowana kategoria w Polsce. Największe udziały mają w niej ciastka, czekolady oraz praliny, które wspólnie odpowiadają już za 43% rynku. W zależności od lokalizacji sprzedaży, znaczenie poszczególnych segmentów znacząco się różni. Podobnie jak szerokość półki.
Jak podaje CMR największa wartość rynku przypada na dyskonty 46%. Jedna trzecia na sklepy małoformatowe do 300 mkw., 15% na supermarkety a około 7% na hipermarkety. Każdy z tych kanałów sprzedaży charakteryzuje się innymi uwarunkowaniami.
Jakie słodycze kupujemy w sklepach?
W kanale obejmującym sklepy o najmniejszej powierzchni do 300 mkw. większe znaczenie mają słodycze impulsowe. "Łącznie udziały w liczbie sprzedanych opakowań batonów czekoladowych i wafelków impulsowych wynoszą około 1/3. Natomiast w supermarketach numerem 1 pod względem udziałów w liczbie transakcji są ciastka – co 5 opakowanie sprzedanych słodyczy to właśnie ciastka" – mówi Przemysław Bojanowski, analityk danych CMR.
Wybór słodyczy – w tych sklepach jest największy
Różni się również szerokość półki. Małe sklepy osiedlowe czy supermarket i hipermarket? Najnowsze dane CMR ujawniły, gdzie wybór słodyczy jest największy. Nie ma zaskoczeń.
W sklepach małoformatowych konsument ma do wyboru około 220 wariantów słodyczy – wynika z danych CMR. Oznacza to wzrost na przestrzeni ostatniego roku aż o 6 wariantów. Największy wybór dotyczy:
- ciastek (54 warianty),
- batonów czekoladowych (24 warianty),
- czekolad (27 wariantów).
W supermarketach konsument znajdzie około 630 wariantów. Najwięcej wybór w tym formacie sklepów dotyczy:
- ciastek (ponad 150 wariantów),
- czekolad (około 85),
- pralin (około 60).
Liderem, jeśli chodzi o wybór słodyczy, pozostają jednak hipermarkety, czyli największy format sklepów. W tych placówkach możemy wybierać spośród zdecydowanie ponad 1000 różnych wyrobów. TOP3 kategoriami pod względem liczby wariantów są:
- ciastka (około 220 wariantów),
- czekolady (160),
- praliny (130).
Źródło danych: CMR
Foto: mat. redakcji wiadomoscispozywcze.pl