Wino musujące przechodzi transformację? Jeden segment napędza spadki całej kategorii

Wino musujące przechodzi transformację? Jeden segment napędza spadki całej kategorii

Wina musujące są kategoria, która – choć notuje spadki wolumenu sprzedaży – w porównaniu do branży piwowarskiej czy wódki radzi sobie relatywnie dobrze na polskim rynku. Topniejącą sprzedaż napędza przede wszystkim znajdują się na ekonomicznej półce i przez wielu kojarzone z nocą sylwestrową wino musujące Igristoje – którego geneza sięga czasów Związku Radzieckiego.

Wina musujące w Polsce: Są spadki, ale nie ma tragedii

W ciągu ostatnich 12 miesięcy kończących się na październiku 2023, Polacy wydali na wina musujące 869 mln zł, a więc o 12,5% więcej niż rok wcześniej – wskazują dane NielsenIQ. Wzrost wartości sprzedaży kategorii nie ma jednak nic wspólnego z rosnącą popularnością win musujących w Polsce. W tym samym czasie sprzedano ponad 660 tys. litrów mniej musujących win.

Choć spadek wolumenu sprzedaży jest widoczny, to – jak wyjaśnia Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ – w porównaniu do spadków jakie odnosi branża piwowarska czy wódki, jest to całkiem niezły wynik. Szczególnie jeśli pod uwagę weźmiemy obecną sytuację ekonomiczną konsumentów.

68% Polaków twierdzi, że jest w gorszej sytuacji finansowej niż rok wcześniej i jest zmuszonych do pewnych wyrzeczeń, aby poradzić sobie z domowym budżetem. Branża alkoholowa jest tym dotknięta podwójnie, bo zarówno ograniczamy wyjścia do barów i restauracji, jak i wykreślamy alkohol z list zakupowych w pierwszej kolejności.

Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ

"Ruski" szampan na Sylwestra odchodzi do lamusa?

Spadek wielkości sprzedaży kategorii win musujących jest sterowany przede wszystkim przez Igristoje – zauważa ekspertka NielsenIQ. To wino musujące, które często określane jest mianem "ruskiego szampana". Sowietskoje Igristoje z regionem tym nie ma już jednak wiele wspólnego. Obecnie produkowane jest przez Henkell Freixenet Polska. 

Jak informuje Anna Wagner, znaczenie tego wina w ciągu ostatniego roku zmalało o połowę – z niemal 13% do 6,6% wielkości sprzedaży całych win musujących. "Takie spadki, to efekt wielu nakładających się czynników" – dodaje.

Początkowo Igristoje było dotknięte przez trend premiumizacji, który rozwijał się wśród win musujących.  Dodatkowo nastroje społeczne od czasu wybuchu wojny na Ukrainie zapewne nie pomagają. Poza tym wiemy, że konsumentami Igristoje są głównie osoby bardziej wrażliwe na zmiany ceny i to oni w pierwszej kolejności rezygnują z zakupu w obliczu rosnących cen. Zwłaszcza, że (nie licząc Champagne) ich średnia cena za 1 litr urosła najbardziej.

Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ

Spadki widoczne nie tylko w najtańszym segmencie. Są też wzrosty

Spadki wielkości sprzedaży nie dotyczą jednak wyłącznie ekonomicznej półki z winami musującymi. Jak informuje Anna Wagner z NielsenIQ, mniejsza sprzedaż dotknęła także Champagne, Lambrusco czy Sekt. Ich kondycja jednak, z uwagi na stosunkowo niewielki rozmiar tych grup win musujących, nie ma większego wpływu na kategorię ogółem.

Choć cała kategoria win musujących zakończyła analizowany okres z mniejszym wolumenem sprzedaży, to nie brakuje też segmentów, których sprzedaż ilościowa rośnie. Bardzo dobrze radzą sobie za to wywodzące się z Włoch Asti i Prosecco, a także hiszpańska Cava.

"Asti i Cava wręcz cieszą się dwucyfrowymi wzrostami, zarówno pod względem wartości, jak i wielkości sprzedaży" – wskazuje Anna Wagner. Jednak to Prosecco pozostaje kluczowym graczem na rynku. Zgodnie z danymi NielsenIQ, w okresie 12 miesięcy zakończonych w kwietniu 2022, segment ten odpowiadał za 43% wartości sprzedaży win musujących. 

Grudzień odpowiada za 20% sprzedaży wina musującego

Okres świąteczno-noworoczny jest szczególnym czasem dla całej branży alkoholowej. Jak jednak zauważa Anna Wagner z NielsenIQ, choć trend na wina musujące sprawia, że branża jest coraz mniej zależna od tego czasu, to w dalszym ciągu sam tylko grudzień odpowiada za około 20% wartości i wielkości sprzedaży.

"Prosecco i Lambrusco są najbliżej miana alkoholu, które jest kupowane przez cały rok. Grudzień w ich wielkości sprzedaży odpowiada za jedynie 13,8%. Odmiany takie jak Asti czy Champagne nadal nieoderwalnie związane są z celebrowaniem nadchodzącego nowego roku. W przypadku Asti, w grudniu 2022 sprzedało się aż 27,5% całkowitej wielkości sprzedaży z całego 2022 roku" – wskazuje ekspertka.

Źródła danych: NielsenIQ Shopper Pulse, wrzesień 2023; NielsenIQ Holiday Outlook, 2023; NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 12 miesięcy kończących się na październiku 2023 porównywany do analogicznego okresu z przed roku, kategoria: wina musujące, tj.: Asti, Cava, Champagne, Prosecco itp.


foto: stockadobe(Evgeniy Kalinovskiy)

Reklama