Wódka traci udziały na polskim rynku. Spada krajowa produkcja i sprzedaż

Wódka traci udziały na polskim rynku. Spada krajowa produkcja i sprzedaż

Wódka jest kategorią kluczową dla polskiego rynku alkoholowego. Wiąże się to nie tylko z historią Polskiej Wódki i jej wartością w lokalnej kulturze, ale przede wszystkim – produkcją. Wedlug danych Euromonitor International, ten rodzaj alkoholu odpowiada za ponad połowę udziałów w wolumenie krajowej produkcji alkoholu.

Produkcja czystych alkoholi spada

Euromonitor International zalicza kategorię wódki do szerszego segmentu klarowanych alkoholi destylowanych (white spirits). Ta rok do roku notuje spadki wolumenu produkcji. Rok 2021 klarowane alkohole destylowane zakończyły ze spadkiem wolumenu na poziomie 3,4% rok do roku. Już rok później, w 2022 roku, spadek wyniósł 2,8%, a według estymacji – w 2023 roku spadek ma wynieść 4,1% rok do roku.

Spadają także udziały tej kategorii w całym rynku. W 2023 roku segment ten ma odpowiadać za 57% wolumenu produkcji wszystkich wyrobów spirytusowych. Rok wcześniej było to 59%, a w 2021 roku – 61%. 

Wódka na sprzedażowym minusie

Trudną sytuację w kategorii potwierdzają także dane NielsenIQ. Spada bowiem nie tylko analizowana przez Euromonitor International produkcja, ale także sprzedaż wódki.

"W ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiliśmy jej o 18,7 mln litrów mniej. Spadki dotykają zarówno wariantów smakowych, jak i klasycznych" – mówi Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ. Jak dodaje, wódka, obok piwa, to kategoria, której wielkość sprzedaży spadła najbardziej.

Skutki podwyżek cen?

Sytuacja ta nie jest jednak zaskoczeniem. Jak wyjaśnia Anna Wagner, średnia cena za litr wódki wzrosła o ponad 6 zł. Nie licząc spirytusu i tequili, jest to kategoria, która odnotowała największą podwyżkę. "Sytuacja finansowa Polaków, już od wybuchu pandemii, jest mocno nadwrężona i wielu z nas jest zmuszonych do pewnych wyrzeczeń. Branża alkoholowa jest tym dotknięta podwójnie, bo zarówno ograniczamy wyjścia do barów i restauracji, jak i wykreślamy alkohol z list zakupowych w pierwszej kolejności" – wyjaśnia ekspertka.

Spadki widoczne w przypadku sprzedaży wódki są o tyle istotne, że – jak wskazuje ekspertka NielsenIQ – to właśnie ona definiuje kondycję, w jakiej znajduje się branża. "Trzy na cztery złote wydane na alkohol mocny są właśnie na nią wydane" – wyjaśnia. "Alkohole mocne w Polsce to wódka. (...) to ona definiuje kondycję, w jakiej znajduje się branża" – podsumowuje Anna Wagner.

Źródła danych: NielsenIQ Shopper Pulse, wrzesień 2023; NielsenIQ Holiday Outlook, 2023; NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 12 miesięcy kończących się na październiku 2023 porównywany do analogicznego okresu z przed roku, kategoria: alkohole mocne, tj.: brandy, cognac, gin, likiery, rum, spirytus, tequila, whisky, wódka, a także drinki gotowe do spożycia


foto: stockadobe(Stockah)

Reklama