UOKiK nałożył karę na Auchan Polska. Sieć ma zapłacić ponad 87 mln zł

UOKiK nałożył karę na Auchan Polska. Sieć ma zapłacić ponad 87 mln zł

Sieć Auchan Polska pobierała od swoich kontrahentów opłaty za transport produktów z magazynów centralnych do sklepów sieci Auchan. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny za działanie na szkodę dostawców produktów rolno-spożywczych nałożył ponad 87 mln zł kary na sieć.

Jak zapewnia UOKiK, wewnętrzna dystrybucja towarów z magazynów centralnych sieci do poszczególnych sklepów jest podstawowym elementem tworzącym kanał nowoczesny sprzedaży i leży w interesie sieci handlowej, dlatego żądanie dodatkowego wynagrodzenia za tę usługę jest nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej.

Auchan pobierał niesłusznie opłaty

Duże sieci handlowe, dzięki scentralizowanemu systemowi dostarczania towarów do sklepów są w stanie rywalizować ze swoimi konkurentami w obrębie nowoczesnego kanału sprzedaży. 

Centralny transport towarów polepsza pozycję sieci handlowej. Nie jest zatem dodatkową usługą, za którą powinien płacić dostawca, a podstawowym elementem modelu biznesu sieci handlowych. Dlatego niedopuszczalne jest pobieranie opłat za transport towarów z głównego magazynu do sklepów sieci. To finansowanie własnej działalności kosztem dostawców. Za takie działanie nałożyłem ponad 87 mln zł kary na właściciela sieci Auchan.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Dostawcy powinni odpowiadać jedynie za dostarczenie produktów do magazynu Auchan. Za kolejne etapy wewnętrznej dystrybucji tych produktów powinna odpowiadać sieć handlowa, ponieważ wtedy już ona jest właścicielem tych towarów. 

UOKiK przeprowadził także ankietę, z której wynika, że dostawcy nie mają wpływu na etap wewnętrznej logistyki Auchan, natomiast muszą ponosić jej koszty.

Nie tylko kara finansowa

Decyzja wydana przez Prezesa UOKiK wskazuję także, że działania Auchan stanowią nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.

Oprócz nałożonej kary, UOKiK nakazał sieci zaprzestania tych praktyk. Wydana decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

UOKiK prowadzi także postępowanie w sprawie stosowania takich praktyk również przez Carrefour Polska.


foto: mat. redakcji

Reklama